<- Palaa "kisoihin valmistautujia" -pääsivulle 

Teija Miettisen kisoihin valmistautuminen
| Taustaa | Viikko 31 / 2006 | Viikko 32 | Viikko 33 | Viikko 34 | Viikko 35 | Viikko 36 | Viikko 37 | Viikko 38 | Viikko 39 | Viikko 40 |
| Viikko 52 | Viikko 1 / 2008 | Viikot 2-3 | Viikot 4-8 | Viikko 9 | Viikot 10-11 | Viikot 12-13 | Viikot 14-15 | Viikko 16 | Viikot 17-18 |
| Viikot 19-20 | Viikot 21-22 | Viikot 23-32 | Viikko 33 | Viikot 34-35 | Viikot 36-37 | Viikot 38-52 |

Viikko 2

Uusi viikko Niinisalossa Tämä viikko töissä tulee olemaan lähes yhtä tuskaa, koska alokkaat ovat saapuneet palvelukseen ja meille se tarkoittaa 920 henkilön suuhun kurkistamista. Päivät tulee venymään siis pitkiksi. Toivottavasti ehdin nipistämään treeniaikaa riittävästi.

Nää ekat viikot on vähän hakemista kierron ja treenien suhteen. En ole vielä päättänyt millä jaolla menen jatkossa ja mitä lihaksia treenaan milloinkin. Joskus on välillä mukava vaihdellakin. Normaalisti olen tehnyt rinnan kanssa ojentajat, selän kans hauikset, olkapäät ja jalat yhdessä. Välillä on mukava treenata samana päivänä kädet, saa mahtavan pumpin kun on haba ja ojentajat yhtä aikaa tulessa. Ehkä tämäkin on asia, josta me harrastelijat ja tietoihmiset keskustellaan kiivaasti aina. Mikä jako olisi viisain, järkevin, tehokkain, palauttavin lihaskasvun kannalta??

Otin varmanpäälle ja menin treenaamaan heti ekan treenin maanantaina, vuorossa hauikset ja olkapäät. Alkulämmittelyksi 10 minuuttia soutua. Liikkeet olkapäille: Vipunosto käsipainoilla eteen ja sivulle, hartioiden kohautus, peck deck (-väärinpäin), pystysoutu. Hauiksille: hauiskääntö käsipainolla tuettuna, hauiskääntö taljassa (kipparikalle), keskitetty hauiskääntö käsipainolla (käsi tuettuna sisäreiteen). Joillekin liikkeille olen varmaankin keksinyt omasta päästä nimet, jos kuulostaa oudoilta. Kun ei ole ollut ketään pitkään aikaan, joka tekis ohjelmaa, niin sitä tekee sellasia liikkeitä, jotka on entuudestaan tuttuja. Nimistä ei niin ole väliksi. Treenivihkossa on joskus tikku-ukkoja piirrettynä mitä erilaisimpiin asentoihin vääntyneenä liikkeestä riippuen. Treeni kulki mielestäni yllättävän hyvin, vaikka raskas työpäivä oli takana, enkä ollut edes nukkunut päikkäreitä.

Suosittelen kaikille lukijoille treenivihkoa, ehdottomasti, jos ei ole vielä käytössä! Se on arvokas muistin jatke, kun välillä tulee ali-/ yliarvioitua edellisen viikon treenisuorituksia pelkän muistin perusteella. Siitä on hyvä tarkistaa liikkeitä ja painoja. Itse kirjoittelen sivun laitaan fiiliksiä, miten on vireystaso, miten ruokailut on mennyt, palautumisia edellisistä treeneistä, laiskotukset yms. Myöhemmin on helpompi seurata kehittymistä, samoin alamäet. Monesti treenistä huomaa, jos on tulossa kipeeksi, vaikka muu kroppa ei vielä olekaan sairaana.

Joogatunnit kuuluu ohjelmaani myös Seuraava treeni olikin jo tiistaina. Meidän osalta alokastarkastukset alkoivat vasta iltapäivällä, joten livistin työajalla aamupäivällä treenaamaan. En ole tottunut treenaamaan kovin aamusta, joten jonkunlaista kankeutta havaittavissa. Vuorossa jalat, vatsa, ojentajat. Tällä hetkellä jalkojen treenaaminen on lähinnä niiden heiluttelua. (Nimittäin aloitin astangajoogan tossa syksyllä uudestaan monen vuoden tauon jälkeen. Mie kankeena kyläkaupan hevosena, ainaki polvet on yhtä paksut ja turvonneet, sielä taivuttelin ittiäni lootusasentoon. Ja tietäähän sen, ettei polvet tykänny, vaan oikee polvi napsahti lukkoon. Jouduin sen käsien avulla hitaaasti ja tuskallisesti avaamaan. En uskaltanu huutaa, kun toiset oli vaipuneena johonkin transsimaiseen tilaan ja olisivat varmaankin pas***neet hou-suunsa jos olisin rääkyny tuskasta. Yritin olla lopputunnin aivan ku ei olis mitään tapahtunutkaan. Kuitenkin polvi oli ainakin kuukauden hellänä sen jälkeen. Nyt ei sitten uskalla mitään isoja rautoja liikutella, kuhan ne jalat roikkuis mukana ainaki vielä jonku aikaa ja saisivat notkeutta allensa.)

Elikäs prässi yhdellä jalalla, pohkeet istuen, jalkojen ojennus istuen, koukistus maaten. Ojentajille: Dippi penkillä (en jaksa vielä omalla painolla), ojentajat maaten käsipainolla ja taljassa keskitettynä. Vatsat koneessa sekä taljassa rutistaen. Treeni luisti hyvin ja oli reipas mieli. Oikeastaan kaikki liikkeet tuntu keveiltä ja olisi saanut olla enempi painoja jokaisessa. Joskus sitä on vaan niin voimakas olo, useimmiten ei. Tänään tuntu olevan sellanen päivä (ainakin mielikuvissa, sillä painot on todella surkeissa mitoissa vielä). Tästä on hyvä jatkaa.

Laitetaas vielä joku kuva mukaan tekstin lomaan. Siinä tavoitetta mulle ja teille, muistakaa venytellä niin teistäkin tulee yhtä notkeita! Mainostaakseni vielä astangajoogaa, täytyy sanoa, että sen löytäminen uudelleen on ollut suuri aarre mulle! Minäkin kun olen niin surkean LAISKA venyttelemään, on joogatunnit se mun venyttely, eikä muuta tarvita. Venyttely ja mielenrauhaa samalla kertaa, loistavaa!!

Pitkien työpäivien takia olin ihan poikki koko viikon. Lauantaikin oli töitä, joten ehdin vasta sunnuntaina seuraavan kerran salille. Vaikka treenasinkin viime treenissä eli tiistaina ojentajat, niin ne ovat jo palautuneet hyvin, joten tänään taas ojentajat. Poikkeuksellisesti treenaan nyt selän myös, vaikka sen vuoro olisi ollut vasta huomenna.( Tänään olis ollu penkkipäivä. Meidän salilla on vain kaksi penkkiä, ja ne kumpikin varattuja. Ukot treenaamassa ja kuulemma menee kauan). Huomaa, että pitkät työvuorot alkaa verottamaan voimia. Treeni ei oikein kulkenut, vaikka viime yönä nukuinkin hyvin. Takana siis 6 päivää töitä ja reippaasti ylityötunteja. Olen kuitenkin tyytyväinen, että sain mentyä salille, vaikka mieli olis tehny vain olla kotona, laiskotella ja syödä!! Laitan kuva rakkaan ukkoni tekemästä pitsasta, tulihan mulle niin hyvä mieli ?


Viikko 3

Sunnuntaina mieheni tekemää pitzzaa Tämä viikko ollaan töissä poikkeuksellisesti iltavuorossa. Alkuviikosta olin vielä niin poikki viime viikon työurakasta, että en jaksanu nousta sängystä ennen puoltapäivää. Mikä kostautuikin suoraan, että en ehtinyt salille vasta ku torstaina. Ennen töihin menoa käytiin koiran kanssa kuitenkin kävelyllä ja haistelemassa ihanaa "talvi-ilmaa". Jaa, niin mitä talvi-ilmaa, täällä on satanut vettä yötä päivää kohta viikon..ainakin se siltä tuntuu. Makkarin ikkunan takana on just vanha rämisevä metalliräystäs, joka pitää sellasta meteliä, että luulis pienen rumpalipojan olevan kylässä. Mutta onneksi olen tottunut nukkumaan korvatulpat korvissa, ah niin ihana autuas hiljaisuus!!

Niin, siis olin torstaina suunnitellut meneväni hyvällä ajalla treenaamaan penkkiä klo 11.00 ja sitten klo 14.00 vasta töihin. Sainkin soiton salille, että meillä alkaa palaveri jo klo 12.00. Joten ei auttanu muuta kuin vetää tehokas rintatreeni pelkästään, eikä mitään sen kanssa. Otin rinnalle sotilaspenkkiä, vinopenkkiä smithissä, peck deck sekä ristikkäistalja työntö. Treeni soljui 40 minuutissa läpi ja tissit huusi hoosiannaa sen jälkeen. Hyvä minä! Ja työkavereiden iloksi hikisenä, haisevana ja nälkäisenä palaveriin. Töihin ehdin onneksi ottaa pikasuihkut kotosalla ja syödä ennen ekaa potilasta.

Seuraavat treenit olivatkin sitten viikonloppuna. Leivoin koko lauantai aamupäivän. Anoppi ja appiukko ovat tulossa kylään, joten täytyy olla jotain tarjottavaakin. Tottakai leipurilla on oikeus pikkasen maistellakin omia tekeleitään, joten miehän nuolin kupitkin, niin ku lapsena tehtiin. Omatunto soimas sen jälkeen, joten oli pakko lähtee salille vielä illasta. Tais käydä leipurille vähän ohrasesti, kun tuli syötyä päivän aikana vaan niitä herkkuja eikä ollenkaan kunnon ruokaa. Eihän sitä löytyny ollenkaan poppista, kun maha oli kakkua täynnä, eikä voimaruokaa ollenkaan. Sielä mie lievässä sokerihumalassa hilluin salilla. Treenasin hauikset ja olkapäät. Peilailin ittiäni kipparikalle-liikkeen aikana ja kuvittelin "humalassa" olevani iso ja lihaksikas. Saahan sitä kuvitella kaikenlaista, mutta treenivihko kertoo totuuden. Ei se treeni menny kyllä kunnolla, mutta pääasia, että tuli lähettyä.

Sunnuntain treenistä tuli "sekalainen" treeni, eli kaikki mitä en ehtiny tehä viikolla, jäi tähän treeniin. Yritin tehä kaikki tehokkaasti ja vähän kiertoharjottelu periaatteella. Lyhyitä palautustaukoja, niin että sain kunnolla hien pintaa. Treenipainoissa ei ollut kehumista, mutta toistot olin puhtaita ja tein pitkiä sarjoja (15-20). Eli treenasin jalat, vatsat ja ojentajat. Tein myös lisäksi punnerruksia lattialla; naisten asennossa. Tarkotuksena saada mahdollisimman monta toistoa, vähän huilia ja taas piippuun asti. Jotta se kestävyys kehittyisi ja maitohappojen sietokyky kasvaisi. Treeni kesti tunti ja 10 minuuttia vähän liian kauan, mutta ihan ok, kun ajattelee, että niin monta lihasryhmää treenattavana. Olin ihan piipussa treenin jälkeen ja tuntu, että tärisen joka puolelta. Ainaski tuli hyvä mieli, kun oli niin tunnollinen ja ahkera.

Sivun alkuun
Www-toteutus: Kymen Web-Suunnittelu