<- Palaa "Kuntoilijoiden päiväkirjoja" -pääsivulle 

Susannan kuntoilupäiväkirja
| Taustaa | Viikko 23 | Viikko 24 | Viikko 25 | Viikko 26 | Viikko 27 | Viikko 28 | Viikko 29 | Viikko 30 | Viikko 31 | Viikko 33 |
| Viikko 35-36 |

Viikko 31

Maanantai 30.8

Keskiviikkona selkää tällä laitteella Tää viikko alkokin melko vauhdikkaasti! Aamulla heti sauvat reippaasti heilumaan ja 40 minuutin heiluttelun jälkeen nakkasin sauvan niskan taakse ja tein vartalonkiertoja. Istuin terassin laidalla ja kiertelin menemään. Istuessa pysyy hyvin alavartalo paikallaan eikä se kierry yläkropan mukana jolloin liike kohdistuu hyvin keskiroppaan. Mä rutistelin sillai rauhallisesti ja huolellisesti niinku mun tyyliin kuuluu. : ) En oikeastaan oo harrastanu tota vartalonkiertoa ku lämmittelyliikkeenä sillai et tekee pientä nopeaa liikettä ja sit tietty liikeratoja avaavana liikkenä. Ihan hyvältä se tuntu noin niinku lihasliikkeenäkin! Taidan ottaa ton ohjelmaan kokeilumielessä. Oon lukenu fastilta Anna Salon blogista et hän ruukaa tehdä noita kiertoja kepillä ja innostuin sit itsekin kokeileen... katsotaan, jos Annalla on kisoissa makeet kylkifileet ja hyvä sivupose niin mäkin alan vannoa noiden vartalonkiertojen nimeen! ;) (Niin ja tietty mä singuttelin mun lihaksia ton lenkin päälle.)

Salilla tein kohtuuhyvän olka-ojentaja-vatsa -treenin! Pystypunnerrus kulki sellasilla painoilla ku pitääkin ja viparit osu ja uppos! Siis ihan paras takaolkapääliike, mitä oon tehny, on vipunostot kyljellään penkillä! Kandii kokeilla, jos haluu kunnon poltteen takaolkiin! ;) Ojentajaliikkeetkin meni hyvin perille.

Kokeilin piiiitkästä aikaa ranskalaista punnerrusta ja voi onnetonta... enhän mä jaksanu ollenkaan! Mä olin ihan säälittävä :'/ :D Siis mulla on tullu melkein kaikki painot alas ja se vaan on niin ahdistavaa, oikeasti on se! Siinä tuntuu et aivanko olis ihan alottelija, vasta-alkaja :( Ei sillä, että peilikuva miellyttää nykyään enemmän ku koskaan aikaisemmin mut ei se tunnu kivalta olla heikkokaan... :I Mä niin odotan et saan uuden treenikauden päälle ja pääsee kunnolla junttaamaan isoilla romuilla! Ja woima jyllää!!! :D Ja joo mä tiedän, että aina ei voi treenata samalla tavalla, välillä pitää tehdä pitkää sarjaa ja hermottaa ja vaikka mitä kommervenkkiä vääntää %)

Salilta suuntasin suoraan jumppaa ohjaamaan, maanantaipäivä ku sattu olemaan. Huh hellettä et mä vedin ihan hirveen rääkin! Mä meinasin kuolla itsekin ton tunnin aikana ja vieläpä monta kertaa! Ens kerralla mä vähän hillitsen tahtia...

Luulis, että tälle päivälle olis riittäny noi edelliset liikut, mutta vielä piti päästä tepastelemaan ilta-aurinkoon :) Oli niin nätti ja lämmin ilta, että suihkun ja syönnin päälle ei malttanu olla lähtemättä ulos pikkukävelylle. Jalat kyllä huus jo hallelujaa mut ajattelin et tää on hyvää palautusta mun koiville... "Oppiipahan olemaan!" ;)

Tiistai 31.8

Loppuviikosta tapasin vihdoin koutsini 9.30 lääkärin vastaanotto. Allergia- ja astmatesteihinhän se mut passitti, aivan kuten ennustinkin. Ens viikolla testataan jo astma ja vasta myöhemmin, kun pahin allergia-aika on ohi niin sit ne verikokeet. Väliaikaisen astmapiipun se kuiten mulle määräs, ettei tarvii turhaan panikoida. Ainakin toistaiseksi oon pystynyt omin avuin hengittään eikä ole tarvinnu turvautua moiseen kapistukseen (koputtaa puuta :/ ).

Vesisateesta johtuen suuntasin salille jumppaileen. Ekaks biccasin ja steppasin aeromix -tunnilla (Jari sä oot ihan ykkösohjaaja! :) ) Jari: http://www.physiophoenix.fi/jari.htm sieltä juoksin spinningsaliin ja veivasin puol tuntia ku raivohärkä! Vesi tippu silmäripsistäkin! :D Tunti ois jatkunu viel pump -osiolla mut mä en ihan tarkotuksella käy noil pump -tunneilla, ettei ne sotke mun punttitreenejä. Onhan ne mukavia tunteja, mut ei viitti pumpata niissä itteään kipeeks ku sit salitreeneistä ei tuu enää mitään. No mutta. Ton heilumisen jälkeen mä olin valmis lähteen suihkuun ja syömään... nälkääää!!

Keskiviikko 1.8

Salipäivä. Selkä ja hauis kidutuksen kohteena. Otin taas vähän omia oikeuksia ja tein jälleen kulmasoutua tangolla. Ihan remmejen kans väänsin menemään! Alataljaa tein sellasella vipuvarsilaitteella, se on niinku alatalja mut siinä on sellanen tankosysteemi. Mä tykkään et se on hyvä. Ja mukavaa vaihtelua se ainakin on. Sit se on yllättävän raskas! Turvauduin jälleen remmeihin. Sit tietty "yläsoutuspecial" eli ylätaljaa köydellä naminami ;)

Hauista veivasin taljassa, scott laitteessa ja vielä vinopenkillä käsipainoilla. Talja meni tosi hyvin, nostin painoja! :) Toi scott-laite on aika raskas, joten siinä saa säätää käsipainoilla painopakan kohdalleen ku 5 kilon lisäys kerrallaan on liikaa. Hyvä laite kuiten! Sit toi vika juttu toimi hyvänä viimeisenä niittinä. Tolleen vinopenkillä ku istuu niin pysyy pieni jännitys koko ajan haaberissa. Lopuks vielä ojentelin kroppaani selkäkoneessa. Hyvähyvä.

Myöhemmin illan päälle sipaisin vielä sauvalenkille n. 45 minuutiksi. Meinasin kyllä kääntyä jo heti alkumetreilla takaisin ku iski sellanen vesisade et tiekin ihan lainehti! Ja hyi että niitä kastematoja ja etanoita ku niitä kerääntyy tielle ihan läjäpäin ja pitää oikeen kattoo et mihin astuu! YÄK! :O Muuten hyvä lenkki...

Ennen nukkumaanmenoa suoritin vielä rauhalliset ja huolelliset venyttelyt. Tuli vaan yhtäkkiä sellanen fiilis et nyt jotain hempukkaa musaa soimaan ja venyttelemään oikeen syvällisesti. Tosta tuli mukavan levollinen olo ja pienen iltapalan jälkeen oli helppo nukahtaa.

Torstai 2.8

Liikkeiden suoritustapa tarkistettiin Hui ku mua jo vähän jännittää....! %) Katsokaas ku huomenna pitäis olla treenit Jannen opastuksella ja mähän en oo koskaan aikaisemmin nähny koko miestä! Mun pitäis näyttää kaikki liikkeet et miten oon ne tehny ja toivoa et oon tehny oikein... :O Eli ymmärrätte varmaan perhoset vatsassani(?) :) Tarkoituksena siis käydä treeni läpi liike liikkeeltä ja muovata ohjelma minulle sopivaksi ja tarkoituksenmukaiseksi. Huomenna nostetaan siis kissa pöydälle! ;)

Vielä ennen h-hetkeä päätin tehdä viikon toiseksi viimeisen treenin valmiiksi. Takareidet ja rinta saivat siis kyytiä. Ei mitään sen kummempaa mainittavaa, normitreeni, tein siististi. Loppuverkan suoritin sauvakävelyn muodossa, n. 45 min sai riittää tällä kertaa, venytyksetkin jätin tekemättä (outoa?).

Perjantai 3.8

Koko aamupäivä (ja iltapäiväkin) aina tapaamiseen saakka oli yhtä säätämistä ja sekoilua. En pystyny keskittymään oikeen mihinkään ku olin melkeen ku lentoon lähdössä! Olinhan odottanut koko kesän tätä tapaamista, että päästään muokkaamaan treenit kohdalleen! Ja tietty mulla kiinnosti et mikähän mun tuomio tulee olemaan... onks mussa ainesta bodyfitness -kilpailijaksi vai oonks mä ihan toivoton tapaus...? :O :)

H-hetki: salilla mua odotettiin kahden miehen voimin (toivoton tapaus siis... he ;)). Paikalle oli saapunut Mano, mies joka on kuin henkilökohtainen agenttini; aina täydellä panostuksella mukana viemässä fitnessunelmaani eteenpäin ja kamerakin on aina viritettynä ja valmiina tallentamaan kaikki huippuhetkeni ;) Kuvia tulossa varmasti myös tästä päivästä galleriaan. Kiitos Mano ja Kerttu teidän jatkuvasta tsempistä! :) Vastassa tietysti myös itse päähenkilö, Janne "the koutsi" Kotka. Tästä mä voisin kirjoittaa enemmänkin mutmut... jokainen jatkakoon tarinaa haluamallaan tavalla. ;)

Ja nyt asiaan. Ensimmäisenä kartoitettiin olkapäät ja niihin kohdistuvat liikkeet. Useissa liikkeissä huomattiin etuolkapään hallitsevuus, joten liikkeitä vähän muutettiin, jotta ne saadaan kunnolla kohdistumaan olkapään keskiosaan. Takaolkapäähän päädyttiin hankkimaan lisää volyymia ja mitään varsinaista etuolkapääliikettä ei otettu ohjelmaan.

Hyrrä vei voiton Olkapääliikkeet:
-takaolkapäät taljassa käsi kerrallaan (konttausasento)
-vipunostot sivulle liikerata kädet ns. v-asennossa
-pystypunnerrus kp kääntäen(Arnold tyyli)

Olkapäiden yhteydessä teen lisäksi olkapäiden kohautuksia ylös/taakse, koska mun lapojen välissä on kuulemma kuoppa :O (Olispa mielummin masun kohdalla ;)

Ojentaja- ja hauisliikkeissä hiottiin enimmäkseen liikkeiden kulmaa, jotta liikeet saadaan paremmin kohdistettua oikeisiin kohtiin. Muuten käsilihat on kuulemma ihan kohdallaan jeejee! :)

Ojentajat:
-pushdown taljassa tangolla
-ranskalainen punnerrus maaten tangolla

Haaberi:
-Hauiskääntö taljassa tangolla
-Hauiskääntö taljassa köydellä (hammeri).

Sitten selän kimppuun. Selkätreenissä painotetaan jatkossa liikkeitä, jotka kohdistuvat lapojen väliin. Selän leveys on hyvä, mutta lisää paksuutta tarvitaan. Ylä- ja alataljaa hiottiin hieman, jotta liikkeet kohdistuvat leveän selkälihaksen alaosaan saakka. Pientä hienosäätöä siis tässäkin.

Selkäliikkeet:
Lämmittelynä liike, joka näyttää ihan linnun siipien räpyttelyltä eli se olkoon "kotka special" (paljon naurua :D)

Mä siis nostelen käsiäni vaakatasoon kulma-asennosta, jolloin lapojen lähentäjät heräilee vähitellen

-alatalja v-kahvalla
-ylätalja eteen
-soutuliike lavoille käsipainoilla vinopenkillä maaten
-selän ojennus

Tähän saakka päästiin tänään ku mun piti joutua jumppaa ohjaamaan. Huomenna olis sitten opetuksen kakkosvaihe. Huomiseen!

Lauantai 4.8

Aamupäivällä takaisin salille tekniikoita hiomaan. Ohjelmassa rinta, vatsa ja jalat. Rintatreenissä pidettiin samat liikkeet mut pullover vaihdettiin taljassa tehtäväksi.

Rintaohjelma siis seuraavanlainen:
-Pec deck
-Viparit rinnalle (levitykset) vinopenkillä
-Pullover taljassa (polvillaan, käsi kerrallaan) tää sit "Mano special" -liike ;)

Mano sai muuten salin viime pikkujouluissa tittelin "Vuoden special liikkeitten kehittelijä" :)

Seukkina jalat, tai oikeastaan vatsa mut mä jätän sen sokeriksi pohjalle kun se oli niin huvittava osuus hihhih!!! :D Aikaisempien jaarittelujeni pohjalta voitte vaan arvata, että takareisien kimppuun aletaan käydä ku sika limppuun! Eli nehän ne on ne, mihin aletaan sitä lihaa tiputteleen (helpommin sanottu kuin tehty). Etureidet on hyvässä kuosissa, joten niitä ei tarvitse erityisesti painottaa, jumppailla vaan menemään. Oikein on kuulemma "pisara" polven sisäsyrjässä ;) Joo, mä oon hankkinu sen siihen viimeisen vuoden aikana kovalla treenillä ja kivuliailla toistoilla reisiojennuslaitteessa. Toi "pisara" ei nimittäin vielä viime kesänä komeillu mun reidessä... onhan se hienon näköinen, myönnettäköön :)

Jalkoja treenataan seuraavasti:
-Reisikoukistus maaten laitteessa
-Reisikoukistus maaten penkillä kp
-Askelkyykky kp (pitkä askel)
-Reisiojennuslaite
-Jalkaprässi
-Pohjeprässi seisten
-Pohjeprässi istuen (varioiden)

Ja mullahan on noi etu- ja takareidet eri päivinä eli takareidet on rintapäivänä ja etureidet pohkeiden kans, MUTTA, mä teen takareidet myös etureisipäivänä. Kuulostikohan nyt jotenkin sekavalta...?

No sitten ne vatsat... Hihii... Janne: "Mä näytän tän seuraavan liikkeen, jos mä jaksan." Manon kans seurataan jännittyneinä ja huvittuneina vierestä, miten ne setän jalat nousee... ja laskee... :D Siinä seuratessa mä sit totesin (yritin pelastaa nahkani): "Tee sä nyt eka niin monesti ku jaksat niin katotaan sit mullekin toistomäärät kohdalleen!" ;) Kyllähän se muutaman toiston puuskutti ja nousi sitten pää punaisena istumaan ja kirjoitti ohjelmaan 3 x 15 toistoa, ja ihan pokkana se ton teki!! :O :D Elikkä toi liike oli sillain et maataan penkillä ja rullataan alavartalo irti penkistä ja jalat osoittamaan kohti kattoa, josta vartalo sitten lasketaan SUORANA vipuvartena alas, ei siis mitään rullata vaan lasketaan hallitusti alas! Aika rankka paketti :O Kun siis mähän oon tehnyt jalkojen/vartalon hallittuja nostoja penkillä aikaisemmin ja niit oli 4 x 35 ja se tuntu sopivalta. Nyt sit näitä uusia rimpuiluja ois 3 x 15 ja siihen päälle noita entisiä 4 x 40! Voi olla että noiden vatsapäivien jälkeen ei oon nauru kovin herkässä... :O

Noiden lisäks päädyttiin ottaan ohjelmaan perus vatsarutistus lisäpainolla, vartalonkiertolaite ja vartalon kierto lisäpainolla vatsapenkissä tehtynä. Noilla pitäis tulla pakki kuntoon, vai mitä sanotte?! ;) Mut kyllähän se niin on et sixpackin saa helpommin kaupasta ku salilta he. Mut mä tavottalenkin sellasta kasipakkia, sellanenhan se kunnon pyykkilauta on! :D Niin ja kokeiltiinhan me sit sellasta pikkusta ratasta, tiedättekö sellasen rullan, jolla treenataan keskivartalon lihaksia (maailmanpyörä se nimi kuulemma on)? Voi hemmetti, et se on raskas!! Se meinas päihittää mut ihan 6-0 mut mä päätin et jonain päivänä mä vielä näytän sille! Enhän mä nyt voi antaa periks sellaselle pikkukapistukselle (vaikka toistaseks mä taisin niin tehdä)!? :O Terveiset myös miehelle (ent. merimies) joka aivan haka täs liikeessä...kutsumme häntä "hyrrämieheksi":)

Matkalla Yön konserttiin Huhhuh, olipa mielenkiintoinen ja hauska päivä tänään! Aika lailla tuli sulateltavaa asiaa... Mm. sellainen radikaali muutos tuli liikkeiden suorittamiseen et liikkeen pitää olla koko ajan jatkuva ja rauhallinen eikä sitä saa pysäyttää ennen ku sarja on tehty. Eli kun ennen oon tehny sillain et työvaihe reippaasti, sit liikkeen lopussa pieni pysäytys, ikään ku pito ja sit rauhallinen lasku alas. Tos onkin nyt sitten tekemistä, että pääsen tosta vanhasta tavasta ja omaksun ton uuden tyylin. Vaatii keskittymistä. Tarkoituksena on siis tehdä liikkeet siististi ja saada kroppa muovautumaan, siitä uudessa ohjelmassa on kyse. En siis ihan vielä päässyt junttaan hirmuraudoilla mut se on sit seuraava juttujubanderi! Nyt on kuiten aivan uus motivaatio päällä, ottakaas vaan ku koittaa maanantai ja uus treeni pamahtaa käyntiin niin johan tyttöä viedään! :D

Illalla suuntasin kultani kanssa katsomaan Yön konserttia, joka kruunasi päivästä ja viikonlopusta täydellisen. :)

Sivun alkuun
Www-toteutus: Kymen Web-Suunnittelu