<- Palaa "Historia" -pääsivulle

Jukka-Pekka "Pate" Nousiaisen dieettipäiväkirja
| Taustaa | Viikot 31-33 | Viikot 34-35 | Viikot 36-37 | Viikot 38-39 | Viikot 40-41 | Viikot 42-43 | Viikko 44 |

Viikko 31:

Lähtöpaino dieetille 82,5kg Viikko sujui hyvin, pientä takareiden revähdystä lukuunottamatta. Reisien koukistusta alkuviikosta ottaessani viimeisessä ja raskaimmassa sarjassa oikea takareisi hieman revähti ja treeni oli siinä. Oli parempi suosiolla lopettaa treeni siihen, eikä rasittaa jalkaa enempää. Kaksi päivää myöhemmin etureisiä treenatessani jalka tuntui täysin normaalilta, ja pystyin ottamaan kyykyt aivan normaalisti.

Paino tuli tasaisesti alaspäin viikon mittaan, samaten nälkä alkoi olla kaverina yhä useammin aterioiden välillä. Kunto näyttää ulkopuolistenkin mielestä kehittyneen selvästi, joten ei ole syytä tehdä mitään muutoksia.

Viikko 32 (alkuviikko): (Katso viikko 32 valokuva) ->

Viikon 32 alku olikin sitten hieman takkuisempi. Takareisi ei kestänytkään treeniä, vaan revähti uudelleen huolimatta erittäin huolellisesta lämmittelystä ja varovaisesta painon lisäyksestä/sarja. Nyt jalka on selvästi arka kävellessä, eikä todellakaan pidä jännittämisestä takareiden puolelta. Nyt vain lepoa ja tuubikaupalla Ice Poweria, jatkossa venyttelyä heti kun kestää. Myös pari seuraavaa takareisitreeniä puhtaasti pumppaillen ilman isoja painoja. Ongelma ei ole vielä paha, pidetään huoli ettei pääsekään enää pahenemaan.

Kokeilin myös viimeisintä huutoa Riihimäen seudulla olevaa, tosibodarin kikkaa painonpudotukseen. Raapaisin tiistaina aamupäivällä alas 1,5 litraa jäteveden saastuttamaa vesijohtovettä, ennenkuin tuli tieto että puurot ja vellit on menneet sekaisin... Mutta kuten TV:ssäkin mainostetut, "vain seitsemän minuuttia päivässä ja kivikovat vatsalihakset ovat sinun" laitteet, kikka oli suuri pettymys. Mitään ei tapahtunutkaan. Nyt kokeilen kuitenkin maitohappobakteereja, ihan varoiksi vain. Mutta silmät pidetään tietysti auki koko ajan uusien, kehonrakennuksen mullistavien keksintöjen varalta!

Viikko 32 (loppuviikko):

Loppuviikosta takareisi tuntui jo paljon paremmalta, arkuutta ei enää tuntunut kävellessä. Mahakaan ei ole osoittanut kapinan merkkejä, joten säikähdyksellä selvittiin myös pilantuneesta juomavedestä. Paino jatkaa tasaista laskuaan ollen perjantaina 06.08. tasan 81kg. Vastaavasti nälkä tuntuu kasvavan, joten suunta on oikea.

Viikko 33: (Katso viikko 33 valokuva) ->

Viikonlopun jäljiltä paino oli noussut hieman (300g). Viikonloput näyttävät tekevän aina saman minulle. Vapaa töistä tekee tehtävänsä. Treenaan viikonloppunakin yleensä toisena päivänä. Ruokailut pyörivät samoina kellonaikoina kuin viikollakin, viime lauantaiseen Jessen futisturnaukseenkin lähdin kylmälaukullinen ruokaa ja kuusi litraa vettä mukana, ja hauskaa oli. Dieetistä ei pidä tehdä ongelmaa, sen takia en halua missata vähäistä yhteistä aikaa perheen kanssa.

Treeni on kulkenut todella hyvin. Vaihdoin olkapäätreeneihin liikkeitä, treenihän meni perille ja pumppi oli mahtava. Treenaan yleensä samoilla harjoitteilla kuukauden tai pari ja sitten vaihdan liikkeitä. Sekaan tulee ajoittain kevyen viikon muodossa poikkeavia harjoitteita eri toistomäärillä, mutta tämä on toimintamallini vuoden ympäri. Koen helpommaksi keskittyä etukäteen treeniin, kun tiedän mitä on tulossa. En nyt sentään meditoi tai mitään muuta vastaavaa. Autossa matkalla salille käyn läpi treenin päässäni ja hahmottelen harjoitteet ja hieman käytettäviä kilomääriä. Varsinkin kovat jalkakyykyt olen huomannut hyväksi työstää etukäteen päässä. Näin tehden umpiluupääni on kiveäkin kovempi, kun lopulta änkeän tangon alle ja yritän saada itsestäni kaiken irti.

Treeni tosiaan maistuu, toki kaloritkin ovat vielä hyvällä tasolla ja aerobinen maltillista. Kyllä vielä pitää kulkeakin. Into kasvaa dieetin edetessä ja tulosten alkaessa pikku hiljaa näkyä. Painoa on neljä kiloa enemmän kuin vastaavaan aikaan viime vuonna, mutta en ole huolissani. En vaikka kilot eivät vielä ole pudonneet tämän enempää. Aamupaino oli pe 13.08. 80,3kg, joten alaspäin on taas hieman tultu. Paino kyllä sukeltaa vielä tarvittavan määrän, en epäile yhtään. Ja tarvittaessahan isompia sarjoja kyllä löytyy(heh,heh)...

Kävin mittauttamassa rasvat samana päivänä syntymäpäiväni (33v.) kunniaksi, tulos 13,4%. Luvut näyttävät aika vaatimattomilta. Kuitenkin peili on se lahjomaton kaveri. Kiloihin ja prosentteihin sokeasti tuijottaminen vie helposti hakoteille. Nestemäärän vaihtelut kropassa saattavat joskus vaikuttaa yllättävästi. Niitä pitäisikin käyttää suuntaviittoina, lähinnä kertomaan että oikeaan suuntaan ollaan menossa. Yöuniaan on turha menettää, vaikka tulos ei aina olisikaan yhtä paljon muuttunut. Minulle yhtä tärkeitä mittareita ovat edelleen kaapissa "hoikempia päiviä" odottavat farkut, jotka lensivät sinne kuukausi viime syksyn SM-kisojen jälkeen. Paino nousi tuolloin kuukaudessa vaatimattomat 18kg, nilkkojen muistuttaessa lähinnä tukevia salamipötköjä. Housujen vyö puolestaan menee jo nyt samaan reikään kuin kisojen alla 70-kiloisena. Eli ei syytä huoleen. Matka ei tapa, vaan vauhti. Vanha kiinalainen sanonta. Lokakuussa se kunto katsotaan...

Eihän tämä nyt ihan yhtä juhlaa ole ollut kuitenkaan. Nälkä ajoittain vaivaa, yöunet tuppaavat kärsimään runsaasti nautitun veden päättäessä irtaantua ruumiista klo 02.00 aamuyöstä. Nautitun magnesiumin määrää oli hieman tarkistettava ylöspäin, kun viikolla aerobisen treenin jälkeen alkoi ilmetä lieviä kramppeja venytellessä. Reilu veden nauttiminen huuhtelee elimistöä ja vie mennessään mineraaleja ja suoloja. Se yhdessä lisääntyneen jalkatyön (=aerobisen) ja ravinnosta saatavien hivenaineiden vähenemisen myötä luo tarpeen vitamiini- ja hivenainelisille. Suosittelenkin kaikille dieetillä oleville ainakin hyvän ja monipuolisen monivitamiini-hivenainevalmisteen käyttöä puutetilojen ja -oireiden ehkäisemiseksi.

Ilokseni olen huomannut eri medioista, että syksyn kisaan on seiskakymppiin tulossa varmastikin kelpo osanottajajoukko. Parasta mainosta lajille on, kun riviin saadaan monta ukkoa kisaamaan tosissaan jo finaalipaikasta. Tästä on hyvä lähteä jatkamaan, taas ollaan viikko lähempänä tavoitetta !!


Terveisin,

Jukka-Pekka Nousiainen

Sivun alkuun
Www-toteutus: Kymen Web-Suunnittelu