<- Palaa "historia" -pääsivulle 

Mari Tirroniemen kisoihin valmistautuminen
| Taustaa | Viikot 49-52 | Viikot 53-2 | Viikot 3-6 | Viikot 7-9 | Viikot 10-12 | Viikot 13-14 | Viikot 15-16 |

Viikko 15

Toiseksi viimeinen viikko diettiä lähti käyntiin! Tällä viikolla edelleen aamulenkit normaalisti, eli täysillä koko tunti, samoin ihan normaalit puntti treenit, mutta tehot fiiliksen mukaan. Ilta-aerobiset myöskin se 30 minuuttia.

Tiputimme kaloreita niin, että viikon keskiarvoksi jäi 1300.Jaksotin ne niin, että heti alkuviikosta 1500 päiviä pari, eli maanantai ja tiistai. Maanantaina innostuin etureisitreenin päälle tekemään 45 minuuttia aerobista. Kotiin kiireellä sovittamaan kisa-asut ja kun tarvittavat muutokset oli katsottu, postissa ompelijalle Jyväskylään...

Tiistaina siis samat kalorit (1500) ja aamulenkiltä suoraan töihin. Täytyy tunnustaa että kyllä keskittyminen nyt työhön tuottaa vaikeuksia, kokoajan mielessä pyörii mitä pitää muistaa tehdä...onneksi ensi viikko on minulla kesälomaa! Salilla pikainen hauis-ojentaja-vatsa treeni ja 30 minuuttia stepperiä.

Keskiviikkona onkin kaikkein alhaisimmat kalorimäärät, 1000! Ja kyllä paleli taas koko päivän, istuin töissäkin toppatakki päällää kun muut huokailivat kuinka on lämmin...Totaalinen lepopäivä, en käynyt edes aamulenkillä. Menin todella varhain töihin ja istuin siellä pitkään tekemässä hommia ennen loman alkua.

Torstaina jälleen sitten lenkki ja evääksi 1500 kcal. Minulla tuntuu toimivan tällainen korkeampi kaloreiden vaihtelu, siksi hyppyytän niitä näin korkeilla eroilla. Ja koska evästä on noinkin "ruhtinaallisesti", jumppasin salilla takareidet ja 45 minuuttia aerobista sekä vatsat. Puvut palautuivat korjattuna ja hyvät on, hiukan vielä koristelen lisää jonain iltana..

Perjantaina aamulenkin jälkeen hyvällä fiiliksellä töihin, loma alkaa!! Työpisteen "pakkaaminen" edessä päivän päätteeksi, sillä toimistomme muuttaa kun olen poissa, sitten kisojen jälkeen täytyisi löytää uuteen osoitteeseen ;) Illalla selän treenaus ja aerobista päälle, enää ei juurikaan tehoja kyllä irtoa. Tänään kalorit 1300. Paino on pysytellyt koko alkuviikon samoissa lukemissa, hiukan heittelyjä nesteiden mukaan.

Perjantain ja lauantain välisenä yönä en juurikaan saanut nukutuksi. Nesteet liikkuivat ja juoksin veskissä. Lauantai aamuna heräsin aika paljon kevyempänä, ilokseni huomasin lenkin jälkeen puntarin näyttävän 57.4 kg. Tämän alempana ei ole paino vielä käväissytkään. Tänään jälleen 1000 kcal päivä, ei treeniä mutta koko kropan viimeinen hieronta.

Sunnuntaille jäikin sitten vielä yksi treeni aamulenkin lisäksi, rinta ja olkapäät sekä vatsat. Ihan älyttömän vaikea aamulenkki, tuntui että jalat ei millään enää nouse...No ei ole enää montaa päivää, eikä itseasiassa ihan hirveesti tarvi jalan enää noustakaan huomisesta alkaen! Ensi viikolla otetaan ihan kevyesti ja valmistaudutaan kisaamaan!


Viikko 16


Enää en tee mitään kunnon aamulenkkejä enkä treenejä, vaan tästä aamusta alkaa tasainen tankkaus lauantaita varten. Sain hyvin nukuttua, jopa 7,5 tuntia. Kävin kävelemässä 30 minuuttia ihan kevyesti, sitten kunnon aamupuuro kera banaanin ja broilerin ;) Salilla tein sellaista pumppaavaa liikettä, ei mitään ihmeellistä tehoa. Todella kylmä on, ja salillakin fleece päällä, muuten en tarkene. Paljon venyttelyä ja kotiin syömään. Vettä tulee juotua reilu 5 litraa.

Samaan tyyliin menee koko maanantain ja torstain välinen aika. Tiistaina oli illalla vuorossa ihokarvojen ajelu, sillä keskiviikkona alamme maalaamaan kisaväriä eikä karvoja saa olla hyvän lopputuloksen aikaan saamiseksi. Ihan hirveästi en ole solariumissa käynyt, joten ainakin 6-7 kerrosta todennäköisesti väriä saa laittaa.

Keskiviikkona hain loput ruokatarvikkeet (lue: diettiruoat) kaupasta ja voi kuinka tarkkailin kaikkea hyvää mitä voisin kisan jälkeen ostaa ja syödä...jotain jo jääkaappiin hankinkin odottelemaan kun sunnuntaina palaan kotiin.

Torstaina kävin mittaamassa viimeisen kerran kehon rasvat, näytti 13.8%. Tosin tankkaamisessa paino hiukan nousi ja vettä kertyi.... Alan olla jo aika tumma, väriä on nyt laitettu kolme kerrosta. Otimme muutaman kuvan, eli tilanne kaksi päivää ennen H-hetkeä! Olen itse tyytyväinen kuntooni, vaikka olisinkin toivonut ehtiväni kireämmäksi. No, lopullinen kunto nähdään sitten lauantaina kun nesteetkin toivottavasti on saatu pois, nähtäväksi jää myöskin mihin kuntoni riittää!

Lauantai-iltana kun kisat ovat ohi, saakin sitten jo herkutella. Mitään hurjaa määrää en uskalla heti alkaa syömään, etten tule kovin kipeäksi heti. Matkani jatkuu suoraan Helsingin Kulttuuritalolta Lahteen, jossa sunnuntaina kuvauksia salilla.

Tämä päivitys oli viimeinen tästä urakasta. Diettiä takana siis kaiken kaikkiaan 21 viikkoa ja 9 kiloa. Toivon että tämä on motivoinut mahdollisimman montaa kuntoilijaa ja kilpaurheilijaa sekä muitakin diettaajia. Toivottavasti mahdollisimman moni tätä seurannut on lauantaina 23.04 Helsingin Kulttuuritalolla seuraamassa kuinka n. 70 fitness-kilpailijaa ottaa mittaa toisistaan. Täytyy kuitenkin muistaa, että jokainen joka sinne lavalle nousee, on voittaja! Pitkään on jokainen tehnyt töitä kuntonsa saavuttamiseksi, jopa vuosien kehon muokkaaminen on takana. Sen hetkinen fysiikka on rakennettu kovalla työllä, lauantaina näytetään mitä jokainen on saanut aikaiseksi, mitä rasvan alta paljastuukaan =).

Erittäin paljon onnea kaikille kilpasisarille tulevan lauantain koitokseen, nähdään Kultsalla!!!


Mari Tirroniemi

Sivun alkuun
Www-toteutus: Kymen Web-Suunnittelu