<- Palaa "historia" -pääsivulle 

Mari Tirroniemen kisoihin valmistautuminen
| Taustaa | Viikot 49-52 | Viikot 53-2 | Viikot 3-6 | Viikot 7-9 | Viikot 10-12 | Viikot 13-14 | Viikot 15-16 |

Viikko 13

Punnitsin itseni maanantain lenkin jälkeen ja tankkaus ei nostanut painoa kuin 400 g. Tästä viikosta eteenpäin ei siis enää syöntipäivää, joten kalorivaihteluihin piti tehdä muutos: 1200,1500 ja 1800 kcal. Päätin pitää heti tankkauksen päälle kaksi alhaista päivää ja nostaa sitten heti kerralla 1800 kaloriin. Kokeillaan mitä nesteet siihen sanoo.. Mukavaa kun on vielä tänäänkin vapaata töistä! Illalla jälleen etureisi jumppaan ja vatsat päälle sekä aerobinen. Kova nälkä.

Tiistaiaamuna samat kuviot ja paino oli tippunut 400g. Tänäänkin siis matalat kalorit ja rinta-hauis -treeni sekä aerobinen päälle. Mielettömän energinen ja hyväntuulinen olo ollut viime lauantaista lähtien, siis jo neljättä päivää, omituista ;) Ei muutakuin töihin hyödyntämään tämä ihmeellinen energisyys.

Noniin, keskiviikkoaamuna huomasin heti peiliin vilkaistuani että jotain on tapahtunut. Lenkin jälkeen paino oli 59.8 kg. Kyllä tätä päivää onkin odotettu että lukemat olis alle 60 kg. Vastakos sainkin lisää potkua ja energiaa, hommahan etenee sittenkin. Tänään syön 1800 kcal, tuntuu todella ruhtinaalliselta. Illalla salilla selkä-pohje-vatsa-aerobinen. Huomenna onkin lepopäivä.

Lenkin jälkeen torstaina pakkasin kassiini töihin suunnilleen kaikki päivän evääni, aioin olla pitkään töissä. Hommia on niin paljon että aina välillä on hyvä kaivaa työpöytä esiin papereiden alta. Kuuden jälkeen illalla pääsin töistä kotiin. Seuraavan päivän eväiden kokkailu ja nukkumaan. Edelleenkin olen ihmeellisen energinen ja dietti on niin mukavaa aikaa...vaikkei kaikkea haluamaansa ehdikään tekemään.

Perjantaina jälleen korkeat kalorit ja vieläkin virtaa riitti aivan totaalisen tehokkaaseen aamulenkkiin. Salilla takareidet ja pakarat lujille sekä hieman vatsoja. Aerobista tein jälleen 30 minsaa. Ihanaa, taas viikonloppu. Kyllä meni nopeasti tuo manaantain ja perjantain välinen yö.... :)

Lauantai. Tein sitten sellaisen jutun että koska tuota virtaa on tuntunut niin kovin olevan, painelin Pispalan rappusiin ottamaan viikon päätteeksi itsestäni mittaa. Olihan se mukaavaa, oikeesti. Spurtteja rapuissa intervallityyppisesti. Vedin puolituntia ja kävelin sauvojen kera takaisin kotiin, kaiken kaikkiaan reilun tunnin lenkki. Riemukseni huomasin painon tippuneen 59.3 kiloon. Söin aamupuuron ja join kahvit, sitten se tapahtui : totaalinen väsähdys. Jalat tärisivät, silmät väsähtivät, en olisi jaksanut sitten niinkuin yhtään mitään. Parin tunnin päästä raahauduin salille, menin solariumiin ja olin satavarma että sen jälkeen ei kyllä mikään treeni kulje, varmasti nukun sinne. Ehkä nukahdinkin tai jotain, mutta jostain kummasta sain virtaa ja jaksoin treenata olkapäät ja ojentajat. Palautusjuoman juotuani sama hyytyminen toistui. Mutta ei se mitään haitannut, enää ei tarvinut kuin kömpiä valmentajan luo koko kropan hierontaan ja sitten suoraan nukkumaan!

Sunnuntaina ei tarvinut liikahtaa minkäänlaisiin treeneihin, asentoja harjoittelin kotona ja sovitin bikinejä. Mielettömän kaunis ja lämmin ilma, lähdinkin ystävän kanssa istumaan TERASSILLE. Muutama tunti istuttiin ja paistateltiin päivää, juotiin pepsimaxia ja oli mukavaa :) Ensi viikosta alkaen on sitten enää kolme viikkoa kisoihin aikaa. Jotkut ovat jo kyselleet joko jännittää, mutta en ehdi sitä vielä ajatella edes. Viimeksikin minua alkoi jännittää vasta sitten kun piti astua verhon takaa esiin lavalle...


Viikko 14


Viimeisiä viikkoja viedään! Tälle vkolle tiputettiin ihan vähän kaloreita, siihen 1400 kcal kieppeille. Maanantaina normaalisti lenkille, mielettömällä tsempillä. Illalla treenailin etureidet ja vatsat sekä porraskoneella 30 minuuttia. Pitkään on ollut todella hyvä fiilis, mutta tänään huomasin että pinna on kyllä lyhentynyt. Mitään ongelmaa ei ole dietillä jaksamisen tai motivaation suhteen. Kiukkuisuus johtuu tietysti nälästä ja kiireestä sekä huonoista yöunista.

Tiistaina samat aamu rutiinit ja töistä hauis-ojentaja treeneihin. En enää erityisemmin jaksottele treenejäni kovaan, pumppiviikkoon tai kevyeen viikkoon, vaan teen lähinnä fiiliksen mukaan. Tänään tuntui siltä että jaksaa kunnolla pumppailla, niinpä teinkin aika sukkelan super-sarja treenin, kesti peräti 25 minuuttia ja kädet olivat niin turvoksissa että hyvä kun sain juomapulloa vietyä huulilleni ! Aerobinen ja venyttely päälle.

Keskiviikko oli lepopäivä, mutta kävin kuitenkin aamulenkin heittämässä. Varasin myöskin huomiselle rasva% -mittauksen...tietty toive sen lukeman suhteen on!

Torstaina sitten ennen treeniä menimme parin ystävän kanssa katsomaan jälleen totuutta silmiin, ja pihtimittaus antoi kieltämättä miellyttävän tuloksen. Kolme viikkoa sitten mittaus näytti muistaakseni 16.8 %, nyt se oli 14.8%. Tuli kyllä todella hyvä mieli vaikka kiristeltävää vielä toki on, varsinkin jalat ovat sellainen työmaa että.... Tein salilla rinnan ja olkapäät ja huikealla teholla aerobisen päälle. Pikkuhiljaa kisapäivä pyörii mielessä. Uimapukua ja bikineitä on hiukan fiksailtukin ja tarkistettu mustien bikinien koko. Niin, Boosman Fitness Classicissa en tarvitse kyseistä mustaa bikinä, mutta täytyy varautua siihen että jos sattuisi pääsemään samana päivänä pidettäviin PM-kisoihin :) Onhan se toki haaveena, ei tätä monen kuukauden diettiä ja treeniä ihan huvikseen ole tehty!

Perjantai aamuna heräsin 04.15, automaattisesti ja hiukan harmitti...vettä satoi aika reippaasti, jätin lenkin välistä vaikken sokerista olekaan...Itseasiassa lenkki tietenkin siirtyi vkonlopulle. Olin sitten kerrankin erittäin ajoissa töissä, 07:30. Ja koko päivän todella huonolla tuulella ja väsynyt. Pienellä kiukulla treenasin takareidet ja pakarat, en juurikaan ollut juttutuulella ja se kuulema myöskin näkyi... Mutta voi sitä autuutta että viikonloppu alkoi tästä, ihana kun ei ole kiirettä!

Lauantaina painelin aamulla pispalan rappusiin jälleen tekemään hiukan vaihtelevaa treeniä. Ilma ei kyllä ollut nautinnollinen, rakeita tuli aina välillä. Ja kyllä huomaa mielialasta että on vapaata, todella huippufiilis. Aamupalan jälkeen peilisaliin harjoittelemaan asentoja ja kävelyä korkokengillä. Väliin hiukan ruokaa ja sitten viimeinen puntti treeni, selkä ja pohkeet. Aerobista tein innoissani 45 minuuttia kun kerran virtaa tuntui riittävän.

Sunnuntaina kävin myöskin hiukan kevyemmän porrastreenin, huomaan olevani eilisestä selkätreenistä aika puhki. Selkä tuntuu hiukan jäykältä, samoin kyllä jalatkin painaa. Pohjarusketuksen hankinta aamupalan jälkeen ja sitten ihan vain kotiin rauhassa miettimään mitä kaikkea täytyy muistaa tehdä/ostaa kisaa varten. Ensi viikosta taitaa tulla melkoista härdelliä, on kuitenkin toiseksi viimeinen viikko. Varaudun siihen ainakin sillä tavalla että teen tänään mahdollisimman pakljon ruokaa valmiiksi ettei tarvitse viettää aikaa niin paljoa keittiössä. Ai niin, tällä viikolla muuten paino on tippunut 58.6 kiloon, alkaa näyttää jo ihan kohtuulliselta ;)

Kohta tämä projekti on ohitse ja huomaan jo ajattelevani miten elämä jatkuu kisojen jälkeen, kuinka pystyn pitämään pääni ja hillitsemään ruokahaluni niin että paino lähtisi järkevästi nousuun. Joku saattaa ehkä miettiä miksi pitäisi lihoa kun on työllä ja tuskalla kuntoon päästy. Tosiasia on kuitenkin se että ei tällainen kireys ole naisvartalolle luonnollinen olotila, ei ainakaan minulle. Onhan se toki mielestäni hienon näköistä ja ihannoin sopivasti lihaksikasta ja "tiukkassa" kunnossa olevaa naista.


Mari Tirroniemi

Sivun alkuun
Www-toteutus: Kymen Web-Suunnittelu