<- Palaa "historia" -pääsivulle 

Mari Tirroniemen kisoihin valmistautuminen
| Taustaa | Viikot 49-52 | Viikot 53-2 | Viikot 3-6 | Viikot 7-9 | Viikot 10-12 | Viikot 13-14 | Viikot 15-16 |

Viikko 53

"Joululoma" lähestyy loppuaan... Aamulenkki ja salille. Vuorossa kevyen viikon jälkeen pumppiviikko ja siis rinta,hauis ja vatsat. Päivä muuten meni pakkaillessa tavaroita (pukki oli aivan liian antoisa...) ja hiukan haikein mielin valmistauduin junamatkaan. Matkustin yöjunassa, onneksi pystyn jollain tapaa nukkumaan makuuvaunussa.

Olin takaisin Tampereella 04:45 tiistai aamuna. Kamat kotiin ja eikun lenkille. Lähtiessäni Kemistä siellä oli 20 pakkasta ja lunta tarpeeksi, Tampereella oli nolla keli ja vesisade ja niin mustaa jokapaikassa... Kävin myöskin aamulla puntarilla ja yllätyksekseni huomasin painoni tippuneen, nyt se oli 64,3 kg. Treenaamaan en tänään mennyt.

Nyt kun viides dieetti viikko lähti käyntiin, otan käyttööni kaloreiden vaihtelut. Eli viikon ka pysyy 2000 kcal, mutta vaihtelen +-300kcal. Korkeimmat ,eli 2300 kcal päivät rankimmille treenipäiville, eli jalat ja selkä ja alhaisimmat lepopäiville. Nostan myöskin aamulenkkien määrän neljään.

Keskiviikkona treenivuorossa jalat ja 25 minuuttia aerobista päälle. Ruokailut normaaliin tapaan ja siis 2300 kcal.

Torstai aamuna tein kolmannen lenkin ja illalla salilla vuorossa olkapäät ja ojentajat sekä vatsat ja 25 minuuttia aerobista.

Perjantaina, Uudenvuoden aattona pääsin töistä normaalia aiemmin ja kävin pikaseen salilla treenaamassa selän ja aerobisen. Sitten kavereiden kanssa ruuan laittoa ja rakettien ammuntaa, rauhaisaa illan viettoa hyvässä seurassa.

Uudenvuodenpäivänä kävin reilun tunnin lenkin kaverin koiran kanssa. Sinä aamuna tuntui olevan aika paljon niitä "kaverin koiran ulkoiluttajia" sattuneesta syystä. Muuten koko päivä meni levätessä, samoin sunnuntai.


Viikko 1


HYVÄÄ ALKANUTTA VUOTTA 2005!

Vuoden ensimmäinen viikko menee samalla kaavalla kuin edellinen. Treeniviikko tosin on kova ja maanantaina kävin lenkin ja illalla vuorossa jalkatreeni ja venyttelyt päälle. Nyt tuntuu siltä että treeni ei oikein kulje.... olisikohan syy valvomisessa, aika paljon on tullut parin viimeviikon aikana univelkaa kun olen ollut aikalailla menossa kokoajan.

Tiistaina olin ihan kuollut jo aamusta. Kävin kuitenkin treenaamassa rinnan ja hauikset, ihan surkea treeni. Painelin kotiin ja niin pian kuin mahdollista, nukkumaan. Minulla oli aikaa nukkua 7 tuntia,sitten jälleen lenkille.

Keskiviikko aamuna minua tsemppasi ajatus ihanasta,rauhallisesta koti-illasta, loppianen huomenna eikä töitä. Saisin nukkua niin pitkään kuin vähänkään jaksan. Lepo päivä muuten ja varhain nukkumaan.

Loppiainen. Tempasin ruhtinaalliset 11 tuntia unta kupoliin ja pyörin loppupäivän sitten horroksessa....edes aamuinen intervalli pyynikin rappusissa ei selvittänyt päätäni. Kävin iltapäivällä treenaamassa olkapäät ja ojentajat sekä vatsat ja tein ilta-aerobisen. Edelleenkään treeni ei tuntunut kulkevan. Paino oli tänä aamuna 63,9 kg, hiukan tippunut viimeviikosta.

Perjantaina olikin sitten vuorossa selkä ja aerobista päälle. Nyt homma tuntuu taas luistavan ja sain hyvän tuntuman treenissä! Illalla lähdimmekin jälleen kavereiden kanssa katsastamaan yöelämää.

Lauantai aamulle jäi viikon viimeinen lenkki. Ulkona on sellainen pääkallokeli että painelin salille tekemään lenkkini ja kunnon venyttelyt. Paino on tällä viikolla sahaillut edes takas, ei oikeastaan juurikaan tippunut viimeviikosta jos katsotaan muutaman päivän keskiarvoa. Sahaus kuuluu toki asiaan, eikä siitä sen enempää. Nälkä kuitenkin on ja aineenvaihdunta tuntuu pelaavan. Illalla jälleen turisemaan ystävien kanssa.

Sunnutaina pyhitetään jälleen lepopäivää. Ja syödään vähän...

Ensiviikon suunnitelmiin teimme sen verran muutosta, että nostan aamulenkkien määrän 5 ja kalorit 1900. Sen tiedän että kun 5 päivänä viikosta yöuneni ovat keskimäärin 6 tuntia, niin yöjuoksut saavat pikkuhiljaa jäädä vähemmälle. Muuten palautuminen heikkenee ja sitäkautta rasvan palaminen hidastuu. Eli asiat tärkeysjärjestykseen ;) Toki sosiaalista elämää täytyy ylläpitää mahdollisimman paljon, muuten tämä homma käy raskaaksi ennemmin tai myöhemmin.


Viikko 2


Maanantai aamuna vatsani tuntui hiukan oudolta; turvotusta ja pientä kipua. Lähdin tunnin lenkille, ja nyt otin sauvat mukaan koska on niin liukasta. Tänään onkin sitten ruhtinaalliset 2200 kcal syötävänä, aamu alkaa puurolla pellavansiemenillä ja raejuustolla höystettynä, päivälliseksi ja lounaaksi riisiä ja broileria kasvisten kera. Pumppi viikko alkaa jalkatreenillä, ja hyvä treeni tulikin. Pienoinen kutina että jalat tulevat todella kipeiksi. Ilta-aerobista en jalkateenin päälle viitsi tehdä.

Tiistai aamuna jälleen ulkoiluttamaan sauvoja. Lenkillä sykkeeni huitelee siinä 130-140 lyöntiä minuutissa, ja olen sen jälkeen ihan likomärkä hikoilusta. Salilla nopeatahtinen rinta-hauis-vatsat ja aerobinen. Jalat aika kipeät eilisestä. Hirmu nälkä kokoajan,mutta paino ei ole tippunut viimeviikosta ollenkaan. Tänään evästä 1900 kcal verran. Hyvä treeni jälleen, vaikkakin treenikaverini Suvi on sairastellut nyt pari viikkoa eikä ole ollut piiskaamassa minua...

Keskiviikkona nukuin pommiin, enkä näin ollen ehtinyt lenkille! En kuitenkaan myöhästynyt töistä. Jalat ja pakarat niin sairaan kipeät että jokaista kyykistymistä täytyy oikein harkita. Paino on noussut, 64.5, mutta tiedän sen jokaisen kunnon jalkatreenin jälkeen. Nestettä kertyy reisiin.

Torstaina taas nesteet liikahtivat ja aamulla lenkin jäkeen puntari näytti 63,7 kg. Salilla oli vuorossa selkä -vatsat-aerobinen. Selkä tuntuu todella kireältä, olisi syytä hierottaa. Lavat eivät tunnu kunnolla liikkuvan ja kuitenkin tulisi mahdollisimman pitkä liikerata lavoille saada jotta pienenpienet siipeni kehittyisivät ;) Tietysti hieronnan lisäksi tulisi venytellä hyvin ja näin ehkäistä jumittumista.

Perjantai, mukavaa, rauhallinen viikonloppu edessä! Aamulla neljännelle lenkille ja siis yksi vielä jäljellä. Salille illalla jumppaamaan olkapäitä ja ojentajia. Päälle viimeinen ilta-aerobinen, 25 minuuttia porraskonetta. Ennen dietin aloitusta porraskone tuntui kuolettavan raskaalta, nyt sitä polkee todella mielellään ja siinäkin on kehitystä tapahtunut.

Lauantai aamuna en saanut nukkua kovinkaan pitkään, vaikka niin suunnittelin (sisäinen kello). Niinpä läksinkin 8 aamulla pispalan rappusia pitkästä aikaa ravaamaan. Otin niissä 10*30 sekunnin pyrähdyksiä, etu -ja takareisille. Kotiin pakkaamaan evästä kylmälaukkuun, sillä parin kilpasisaren kanssa lähdetään käymään Lahdessa kisaan valmentavalla leirillä.

Sunnuntai aamuna nukuin niin pitkään kuin vain jaksoin, eli 8:00 nousin keittämään aamukahvit ja aloitin rennon aamun; Garfield -leffa pyörimään ja takaisin sänkyyn. Ei mihinkään kiirettä. Paitsi että salille iltapäivällä venyttelemään ja illalla selän hierontaan! Paino ei ole kyllä tippunut periaatteessa ollenkaan viimisen kahden viikon aikana, mutta kiristymistä on kuitenkin tapahtunut ja sen ovat muutkin jo huomanneet. Eli puntari ei kuitenkaan kerro koko totuutta.

Todella kova kulutus on kuitenkin tällä viikolla ollut, kovempi kuin aiemmin. Kulutusta on tietysti nostanut yksi lisätty lenkki, ja sauvat. Sauvoista näillä liukkailla keleillä saa todella paljon tehoja. Tietysti nopeatempoinen punttitreeni pitää sykettä aika korkealla salillakin. Ensi viikko onkin sitten ns. kevyt viikko.


Mari Tirroniemi

Sivun alkuun
Www-toteutus: Kymen Web-Suunnittelu