<- Palaa "kisoihin valmistautujia" -pääsivulle 

Kaisa Piipon kisoihin valmistautuminen
| Taustaa | Viikot 21-22 | Viikot 23-24 | Viikot 25-26 | Viikot 27-28 | Viikot 29-30 | Viikot 33-34 | Viikot 35-36 | Viikot 37-38 |
| Viikot 39-40 | Viikot 41-42 | Viikot 43-44 | Viikot 45-46 | Viikot 47-48 | Viikot 49-50 | Viikot 51-52 | Viikot 1-2 | Viikot 3-4 |
| Viikot 5-6 | Viikot 7-8 | Viikot 9-10 | Viikot 11-12 | Viikot 13-14 | Viikko 15 | Viikko 16 |

Viikko 33

Kylläpä aika meneekin nopeasti! Nyt ollaan oltu jo kuukausi reissussa. Enää onkin neljä kuukautta jäljellä ja sitten istutaan jo äidin ja isän joulupöydässä. Jos aika menee näin nopeasti, joulu tuntuu melkein huomiselta. Viikot kuluu mukavasti treenien ja arjen pyörittämisen rytmissä. Vaikka tarkoitukseni oli kirjoittaa täällä Arizonassa diplomityöni, en ole vielä juurikaan päässyt hommassa eteenpäin. Juuri nyt ajatus treenintäytteisestä lomasta inspiroi enemmän.

Edellisten viikkojen (31-32) päiväkirjoille kävi hullusti, kun tallensin vahingossa uuden päiväkirjan aiemmin kirjoittamani päälle. Sen vuoksi noita viikkoja ei nyt tule nettiin ollenkaan - olen pahoillani! Tärkein tapahtuma kuitenkin noiden kahden viikon aikana taisi olla postin saapuminen eräänä keskiviikkona: laatikossa odottivat liput Mr. Olympia -kilpailuun joka järjestetään lokakuussa Las Vegasissa. Nyt lentoliput ja hotellikin on jo varattu ja matkaa odotellaan kovasti! Noiden kahden "kadonneen" viikon aikana tein kovia pumppitreenejä ja paljon kehonhuoltoa venytellen ahkerasti. Muuta erityistä viikoilta ei taida olla mainittavana.

Maanantaina lähdin siis treenaamaan ensimmäistä kertaa uudella ohjelmalla. Ohjelmassa yksi kierto kestää kaksi viikkoa ja treenejä tuona aikana tulee kymmenen. Jako on melko erikoinen: mm. olkapäät treenataan tuona aikana kolmesti, mutta joka kerta eri lihasryhmän kanssa. Tänään treenivuorossa olivat olkapäät ja rinta. Loistava treeni, todella intensiivinen. Päälle vielä puoli tuntia aerobista ja päivä olikin pulkassa.

Tiistaina lepäilin, olihan takana jo monta treenipäivää yhteen menoon. Lepopäivinä käymme yleensä mieheni kanssa elokuvissa tai uimassa. Illat menee tosi nopeasti, kun yhteistä aikaa on vain viidestä siihen asti kunnes nukkumatti kutsuu unille.

Keskiviikkona loikoilin päivällä vähän turhan kauan altaalla ja siitä kiitoksena oli iltapäivällä järkyttävä päänsärky. Jälleen ilta meni siis sohvalla puolitainnoksissa ja mies sai lähteä yksin salille. Harmitti! Enää ei sovi mennä samana päivänä ottamaan aurinkoa kun on tarkoitus treenata. Kuumuus on vaan liian kova.

Aamulla olin jälleen kunnossa ja vartin yli kahdeksan hyppäsin salilla cross-trainerille. Tein puolen tunnin aerobisen ja venyttelin perusteellisesti. Päivä meni laittaessa ruokaa ja tehdessä kotihommia ja sitten olikin aika jälleen suunnata salille. Jalkatreeni, se inhottavin kaikista. Jalkatreenit on siinä mielessä hauskoja, että joka kerta joutuu menemään kipurajan yli ja se on melko haasteellista. Samalla ne ovat ikävimpiä treenejä juuri sen kivun takia. Hyvä musiikki auttaa kuitenkin aina kovempiin suorituksiin!

Perjantaina olin jälleen heti aamusta salilla tekemässä aerobista. Iltapäivällä kävin tekemässä vielä vatsa- ja pohjetreenin - enpä ole aikasemmin tiennyt, että nämäkin treenit voi olla niin kovia! Olen viime viikkoina löytänyt itsestäni ihan uuden puolen treenaajana. Hyvä ruokavalio ja suurempi energiamäärä saavat minut niin energiseksi, että pystyn joka kerta puskemaan treenit vähän kovemmalle tasolle. Se tuntuu tosi hienolta.

Lauantai oli UPEA päivä. Meille tuli mahdollisuus tavata kansallisella tasolla kilpaileva fitness-nainen Katie Madden. Kävimme treenaamassa hänen kotisalillaan Scottsdalessa ja myöhemmin illalla pääsimme viettämään iltaa hänen ja muutaman hänen ystävänsä kanssa yhteen Phoenixin hienoimmista ravintoloista. Katie on kilpaillut pari vuotta sitten kehonrakennuksessa ja voittanut kilpailuja kansallisella tasolla. Sen jälkeen hän vaihtoi lajia fitnessiin. Melkoinen keski-ikäinen: nainen kun on 46-vuotias! Katie kilpaili ensimmäisen kerran vasta vuonna 2001 eli 42-vuotiaana. Mielestäni hän on upea esimerkki siitä, miten hyvässä kunnossa oleminen ei ole iästä kiinni, vaan siitä, että että uskoo kaiken olevan mahdollista ja tekee kaikkensa unelmiensa eteen. Kuvia lauantain treenistä ja Katien tapaamisesta löytyy galleriasta.

Sunnuntaina kävin tekemässä tunnin aerobista salilla. Muuten päivä menikin toipuessa edellisestä motivaationtäyteisestä päivästä. Nuo hetket ovat juuri niitä, joita tällainen aloitteleva harrastaja eniten vaalii. Kokeneempien kiinnostus ja heidän pyyteetön avunantonsa uutta harrastajaa kohtaan saa olon todella nöyräksi!


Viikko 34


Uusi viikko ja kovat treenit jatkuu edelleen. Tätä ensimmäistä kahden viikon kiertoa voisi varmaan nimittään body-kierroksi. Seuraava kierto painottaa voimaa ja kolmas ja viimeinen pumppia. Tällä kierrolla treenit on kovia: sarjoja neljä per liike, toistoja 8-12. Melko lyhyet palautukset sarjojen välissä jolloin syke pysyy suhteellisen korkealla koko treenin ajan. Maanantaina treenasin olkapäät ja ojentajat. Mukava treeni! Ennen inhosin olkapäiden treenaamista, mutta nyt kun sinne on tullut jo vähän pattiakin, on treeni lähes aina mielekästä. Eksyin salin aulassa treenivaatekaaokseen - siellä oli joku heppu myymässä kivoja vaatteita. Shoppailuholistina en tietenkään päässyt vaatesokkelosta ulos ilman kortin vingutusta. Mutta eihän treenivaatteita voi ikinä olla liikaa...

Aamulla lähdin jälleen aamuaerobiselle. Oikeastaan ne on aika mukavia: hiljainen sali, hyvää lukemista ja energistä musiikkia. Ihana alku päivälle! Myöhemmin samana päivänä treenasin selän ja vatsat. Selkätreeniin tuli nyt uusia juttuja: en ole koskaan aiemmin tehnyt maastavetoa. Se on kyllä tosi kokonaisvaltainen liike. Mielenkiintoista oppia uusia asioita! Yksin treenatessaan sitä niin helposti jumittuu samoihin liikkeisiin ja tekniikoihin eikä muista vaihtaa niitä. Luulenpa että juuri tällainen vaihtelu on kuitenkin parasta ärsykettä lihakselle.

Postissa tuli mukava yllätys: kisakengät. Onnistuin löytämään mieluisat kengät nettikaupan kautta todella halvalla, joten en voinut vastustaa kiusausta tilata kengät. Kisoihin on vielä aikaa, mutta henkisesti olen jo aika hyvin valmistautunut!

Keskiviikko oli lepopäivä. Minun olisi pitänyt ehdottomasti mennä hierojalle, mutta en ole löytänyt vieläkään täältä kohtuuhintaista paikkaa jossa pääsisi kunnon urheiluhierojalle. Ikävää vaan tuntea että kroppa jumittaa joka suunnasta eikä venyttelykään enää oikein avaa paikkoja.

Torstaina tein aamuaerobista tunnin ja sen jälkeen menin trainerin juttusille. Käyn mittauttamassa itseni kuukauden välein jotta näen mihin suuntaan kehitys menee. Painoa oli tullut vajaa kilo lisää ja rasvaprosentti oli laskenut yhdellä. Vyötäröstä oli kadonnut reilu pari senttiä ja käsivarteen oli tullut reilu puoli senttiä lisää. Oikeaan suuntaan siis mennään! Illalla treenasin jälleen jalat. Kivuliasta, mutta tehokasta. Treenin päälle poljin vielä puoli tuntia kuntopyörää tosi kevyesti. Se tuntuikin auttavan aika hyvin reisien kiristykseen.

Perjantai koitti ja samalla ihana herkkupäivä. Moni herkuista on kuitenkin jo valmiiksi ruokaohjelmassani joten esimerkiksi aamupalaksi syön herkkupäivänäkin puuroa - se vaan on niin hyvää! Iltapäivällä kävin herkkupäivästä huolimatta tekemässä tehokkaan vatsa- ja pohjetreenin. Illalla menimme mieheni kanssa ulos syömään Applebee's-ravintolaan.

Lauantain piti olla lepopäivä, mutta kroppa suorastaan huusi treeniä joten suunnistin salille mielessäni rinta-olkapäätreeni ja kevyt aerobinen. Taas paukkui omat ennätykset, joten en tosiaan mennyt turhaan! Sunnuntaina ensimmäinen kierto uudesta treeniohjelmasta alkoikin olla jo lopuillaan ja oli pumppityylisen hauis-ojentajatreenin vuoro. Treenin jälkeen hyppäsin crosstrainerille ja tein aerobista puoli tuntia. Lämpötila kohosi sunnuntaina suorastaan tukahduttavaan +42c asteeseen, joten iltapäivä meni mukavasti uima-altaalla rentoutuen. Illalla kävimme vielä ostoksilla ja elokuvissa.


Kaisa Piippo

Sivun alkuun
Www-toteutus: Kymen Web-Suunnittelu