<- Palaa "kisoihin valmistautujia" -pääsivulle 

Kaisa Piipon kisoihin valmistautuminen
| Taustaa | Viikot 21-22 | Viikot 23-24 | Viikot 25-26 | Viikot 27-28 | Viikot 29-30 | Viikot 33-34 | Viikot 35-36 | Viikot 37-38 |
| Viikot 39-40 | Viikot 41-42 | Viikot 43-44 | Viikot 45-46 | Viikot 47-48 | Viikot 49-50 | Viikot 51-52 | Viikot 1-2 | Viikot 3-4 |
| Viikot 5-6 | Viikot 7-8 | Viikot 9-10 | Viikot 11-12 | Viikot 13-14 | Viikko 15 | Viikko 16 |

Viikko 29

Kaisa Piippo Viikko alkoi (yllätys, yllätys) aurinkoisissa merkeissä. Mieheni lähdettyä töihin pulahdin uima-altaaseen aamu-uinnille. Uutisista olin nähnyt että iltapäivästä oli tulossa kuuma, +47 celsiusastetta, joten kävelin heti aamusta läheiseen kauppaan tutkimaan erikoisia ruokahyllyjä. Jos Suomessakin kaupassa menee aikaa niin täällä sitä vasta meneekin... Nyt alan tunnistaa jo tuotteita ja merkkejä joita saa kohtuullisella hinnalla. Nappasin mukaani 0% rasvaa sisältäviä lihoja, juustoa ja tuoreita marjoja ja hedelmiä. Täällä kaupoista löytyy myös todella outoja tuotteita, mm. 0-kalorista salaattikastiketta ja rasvatonta voita.

Aikaeroväsymys painoi koko viikon joten jätin suosiolla kovat treenit tuleville viikoille. Aerobisia tein kuunnellen kehoa - kevyesti, kävellen juoksumatolla kotimme fitness centerissä tai polkien cross-traineria salilla. Ostimme ikivanhan halvan auton joten pääsen nyt liikkumaan ympäriinsä itsekseni. Viikon aikana hyväksi rutiiniksi alkoikin muodostua mieheni töihin vieminen kello kahdeksalta aamulla ja sen jälkeen salille suuntaaminen kevyttä aerobista varten. Koska treeneistä ei juurikaan tällä viikolla ole sanottavaa, voisinkin kertoa hiukan salista jolla treenaamme.

Treenaan täällä Arizonassa nyt Pure Fitness -kuntoklubilla. Pure Fitness on ehkä ensimmäinen paikka joka omalle kohdalleni on sattunut, jossa markkinointipuheet todella toteutetaan: asiakas tuntee todellakin olevansa tervetullut, laitteet ovat priimakunnossa ja cardiolaitteita on aina vapaana. Sali on kaksikerroksinen: alhaalla on painot&laitteet, laitteita aerobiseen, aerobic-sali, squash-kentät, koripallokenttä, lastenhoitopaikka ja "results center" josta löytyy vaa'at, rasvamittarit yms. joilla trainerit (ilmaiseksi) joka kuukausi voivat seurata asiakkaiden edistymistä. Ylhäällä on vapaata tilaa (siellä näkee ihmisten tekevän askelkyykkyjä kävellen, vatsoja yms.) ja steppereitä, cross-trainereita, kuntopyöriä ja mitä cardiolaitteita ikinä voikaan keksiä. Treenaajia salilla on kaikenkokoisia, mutta kaikenkokoiset myös otetaan myös ystävällisesti vastaan. Trainerit ja muu henkilökunta muistaa jopa asiakkaiden nimet. En ymmärrä miten se voi olla mahdollista, meitäkin mieheni kanssa tervehditään aina nimeltä ja jos trainerit eivät vielä tunne, he saattavat tulla esittäytymään ja kysymään miten treenit sujuvat.

Laitteita on salilla enemmän kuin tarpeeksi enkä usko ikinä tulevani käyttämään puoliakaan niistä. Vapaita painoja on myös pienistä isoihin. Sali koostuu kolmesta eri huoneesta joissa on laitteita ja painoja ja ilmeisesti huoneet on jaettu laitteiden merkkien mukaan, tai näin olettaisin. Treenailen yleensä salissa jossa on superpitkä rivistö vapaita painoja, penkkejä, tankoja ja Hammer Strength -laitteita sekä taljat, kyykkypaikat ja muut tarvittavat. Sali on myös naisystävällinen sillä levypainoissa on kädensijat... ei katkeile edes kynnet salilla! Mikäs sen kivempaa. Aukioloajat ovat myös mainiot: viikolla sali on auki 24h vuorokaudessa ja viikonloppuisin 7-19 - viikonloppuaukioloajat ovatkin ainoa asia josta salilla voi valittaa!


Viikko 30


Heti maanantaista lähtien uusi viikko tuntui hyvältä: teki mieli jo raskaan raudan kimppuun! Ruokaohjelmankin mukaan olen jo saanut syötyä ihan hyvin joten energiaa treeniin tuntui riittävän. Kaloreita on lisätty nyt reippaasti ja tullaan lisäämään edelleen, senkin uhalla että tulen seuraavien kuukausien aikana keräämään hiukan extraa... energiamäärää on pakko nostaa jotta kisadieetti voidaan aloittaa järkevistä kalorimääristä. Edellisellä viikolla kävin läpi kevyesti uutta treeniohjelmaa ja tällä viikolla uskaltauduin jo lisäämään painoja reilusti. Viikko alkoi rinta-olkapää-ojentajatreenillä. Tuntuu hauskalta treenata kun numerot painoissa ovat kaksinkertaiset (paunoja tietysti)!

Tiistaina pomppasin ylös taas seitsemän jälkeen ja heitin mieheni töihin. Mieheni työpaikka on ihan salimatkan varrella joten ajelin jälleen salille polkemaan cross-traineria. Aerobinen tuntui hirmu kevyeltä ja olisi tehnyt mieli tehdä lujempaakin, mutta valmentajani ohjeita noudattaen en siitä huolimatta nostanut vastusta. Päivällä laittelin isoja satseja ruokaa loppuviikoksi: kananrintaa, parsakaalia, keitettyjä kananmunia ja perunaa. Illalla kävimme elokuvissa. Sekin hupi kun on tällä puolella maailmaa huomattavasti edullisempaa.

Keskiviikkona kävin aamupäivällä tapaamassa salilla personal traineriani. Juttelin hänen kanssaan kisa-aikeistani ja hän otti mitat joiden perusteella voidaan seurata kehitystäni loppuvuoden ajan. Angela oli tosi mukava! Hän on itse kisannut kolmesti ja valmistautuu parhaillaan marraskuussa pidettäviin kisoihin. Jatkan toki treenaamista ja syömistä suomalaisen valmentajani ohjeilla, mutta on hyvä että täälläkin puolella maailmaa on joku joka hiukan seuraa vierestä. Illalla kävin vielä salilla tekemässä intensiivisen vatsatreenin johon kului kokonainen tunti. Uusi treeniohjelma tuntuu tosi kivalta vaikka onkin todella raskas.

Torstaina suunnistin aamulla taas salille polkemaan crosstraineria. Cardiolaitteet on todella hyvässä kunnossa Pure Fitnessillä joten aerobinen on oikeasti hauskaa. Pienellä kulmalla PreCor-crossari on kuin porraskone! Huomattavasti miellyttävämpi vaan kuin oikea porraskone. Puoli tuntia menee aina tosi nopeasti kun luen samalla Oxygeniä, Muscular Developmentia tai Flexiä. Loppupäivä meni loikoillessa altaalla ja tehdessä kotihommia. Niihin kuluukin yllättävän paljon aikaa kun kaikki on minun vastuullani, miehen ollessa ainoa töissäkäyvä.

Perjantaina kävin aamuaerobisella ja illalla treenaamassa. Selkä oli vihdoin palautunut maanantain rinta(!)treenistä joten pääsin tekemään selkää ja hauista. Pulloverit tuntuvat ottavan kovasti myös selkään joten päätin treenata selän vasta kun se on toipunut jumituksesta. Treeni sujuikin loistavasti. Selkätreeni on lähes aina hauska koska saan tosi hyvän tuntuman.

Viikonloppu sisälsi ensin totaalista lepoa lauantain ajan ja sunnuntaina yhden elämäni kovimmista jalkatreeneistä. Tein kaikki liikkeet 60 sekunnin palautuksilla ja treenin lopussa meinasi olla jo kyynel poskella. Jalat oli ihan muussina kun raahauduin kotiin. Olo oli silti kuin voittajalla - vihdoinkin treenit kulkee täysillä! Loppuilta menikin sohvalla toipuessa ja uima-altaalla. Uiminen yöllä omassa uima-altaassa, +35 asteen lämpötilassa tähtitaivaan alla on melkoista luksusta!


Kaisa Piippo

Sivun alkuun
Www-toteutus: Kymen Web-Suunnittelu