<- Palaa "kisoihin valmistautujia" -pääsivulle 

Kaisa Piipon kisoihin valmistautuminen
| Taustaa | Viikot 21-22 | Viikot 23-24 | Viikot 25-26 | Viikot 27-28 | Viikot 29-30 | Viikot 33-34 | Viikot 35-36 | Viikot 37-38 |
| Viikot 39-40 | Viikot 41-42 | Viikot 43-44 | Viikot 45-46 | Viikot 47-48 | Viikot 49-50 | Viikot 51-52 | Viikot 1-2 | Viikot 3-4 |
| Viikot 5-6 | Viikot 7-8 | Viikot 9-10 | Viikot 11-12 | Viikot 13-14 | Viikko 15 | Viikko 16 |

Viikko 23

Uusi viikko, uudet kujeet! Alan vähitellen muuttamaan aerobista liikuntaa koko kevään harrastamistani kuntopyöräilystä ja lenkkeilystä monipuolisempaan suuntaan: seuraavilla viikolla aion suunnata aerobicceihin pitkästä aikaa. Salitreeni jatkuu kaksijakoisena. Tällä viikolla jalat ja kädet saa kaksi kertaa treeniä. Maanantaina kävin salilla ja kun sattumalta valmentajanikin oli samaan aikaan paikalla, sain häneltä hyviä neuvoja hack-kyykyn tekemiseen. Jalkatreenin ongelmana minulla on ollut se, etten saa etureisiin kunnollista tuntumaa. Pakarat ovat sen verran voimakkaat että pyrkivät dominoimaan liikettä kuin liikettä. Tämä on juuri yksi niistä asioista joita rakastan salitreenissä - joka ikinen kerta voi oppia jotain uutta!

Tiistaina menin intoa puhkuen ensimmäiselle tanssilliselle aerobic-tunnille, dance moveen. Sarja oli sama jo neljättä kertaa eli tämä tyttö joutui hiukan hakemaan askeliaan... puolen vuoden tauon jälkeen jumppaaminen olikin yllättävän haastavaa. Kuviot nyt ei tainneet ihan täydellisiä olla, mutta hauskaa piisasi senkin edestä. Sykemittarikin näytti aivan huikeita lukemia tunnin päätteeksi. Oli ihana saada keho liikkumaan ensin kovatempoisen musiikin tahtiin ja tunnin lopulla hiphopin soidessa. Tykkään tanssimisesta todella paljon, mutta tunneilla en ole oikein koskaan käynyt. Esimerkiksi piruetti on minulle ihan vieras liike!

HIIT pisti taas vipinää jalkoihin keskiviikkoaamuna. Vuorossa oli viimeinen viiden minuutin veto. Jalat oli kipeät vielä maanantaista eikä lenkki tuntunut järin hyvältä. Kipitin kuitenkin puolen tunnin lenkin ulkosalla. Salitreenit jatkuivat samana päivänä rinta-selkä-olkapäätreenillä. Kaikissa liikkeissä olen saanut vähitellen edelleen nostaa painoja tai tehdä enemmän toistoja - voimaa tuntuu tarttuvan jälleen ihan hyvällä vauhdilla. Treenin jälkeen kävelin vielä lämpimän ilta-auringon paisteessa 20 minuutin lenkin. Kesä on mahtavaa aikaa!

Parin viikon takaisten synttäreideni kunniaksi poikaystäväni oli hankkinut torstaina hienon moottoripyörän lainaan. Lepopäivä menikin mukavasti Tampereen liepeitä kierrellessä, Pyynikin näkötornilla munkkikahvilla ja illalla hyvän ystäväni ja treenikaverini kanssa elokuvissa. Tuntuipas hassulta syödä munkkia - edellistä olen tainnut maistaa joskus parisen vuotta sitten! Ruokavalion olen viikolla pitänyt edelleen puhtaana ja vähähiilihydraattisena. Viikonloppuina olen antanut itselleni luvan herkutella.

Perjantaiaamuinen HIIT meni taas minuuttien nostamisen merkeissä. Aerobisen kunnon nousemisen huomaa selkeästi. En hengästy enää niin kovasti juostessani ja lenkin jälkeen ei yskitä. Ehkäpä voisin pian alkaa juoksemaan kokonaisia lenkkejä? HIIT on melkoisen tylsää puuhaa, enkä ole varma viitsinkö jatkaa koko ohjelmaa läpi 15 minuutin vetojen lisäämiseen asti. Erityisesti jalkojen huono palautuminen huolettaa, sillä ne ovat käytännössä nyt koko ajan kipeät. Jalat eivät kovin paljon lepotaukoja nyt saa, nimittäin jalkatreeni oli jälleen vuorossa lauantaina. Suorin jaloin maastavetoa tein pitkästä aikaa isommilla painoilla: 65 kilolla kaksi 8 toiston sarjaa.

Sunnuntaina HIIT:ille lähtö oli entistä vaikeampaa, koska varsinkin takareidet ja pakarat olivat jo todella kipeät lauantain treenistä. Sisulla menin kuitenkin lenkille ja myöhemmin illalla vielä salille tekemään vatsoja ja pitkät venyttelyt. Iltapäivällä laitoin seuraavan viikon ruokia valmiiksi. Minulla on tapana tehdä isompi satsi ruokaa kerralla ja pakata annokset valmiisiin rasioihin, jotka jälleen pakastan. Helpottaa huomattavasti viikon aikatauluja kun ruokaa ei tarvitse laittaa joka päivä. Sunnuntaina kotona tuoksuu hyvältä: katkarapu- ja kanawokki olisi jo houkutellut syömään!


Viikko 24


Heti maanantaina huomasin, että tuleva viikko tulee sisältämään paljon aerobista: halusin testata erilaisia aerobictunteja ja tanssia. Maanantaina suunnistinkin kuntosalilla tehdyn rinta-selkä-olkapäätreenin jälkeen teknilliselle yliopistolle hiphop-tunnille. Tunti oli ihanan rento ja tuntui palauttavan mukavasti kovasta salitreenistä.

Dance moven ollessa jälleen ohjelmassa tiistaina, mietin kovasti HIIT:ille lähtöä mutta menin lopulta kuitenkin. 7 minuutin HIIT olikin jo melkoisen raskas, mutta kunnon paranemista on huomattavissa edelleen. Vasta kuudes veto tuntui todella raskaalta ja syke huiteli lähempänä 195:ä. Illalla menin tanssitunnille ja tällä kertaa kuviot sujuivat jo hiukan paremmin. Parantamisen varaa tosin on huimasti. Varsinkin hiphop on todella haastavaa, koska en ole aiemmin sitä harrastanut. Jokainen oivallus tuo silti hienon onnistumisen tunteen ja siitä erityisesti pidän.

Keskiviikkona menin edelleen vain aerobicciin. Halusin käydä testaamassa aerobic-salini fätti-tunnin joka osoittautuikin todella hauskaksi ja tehokkaaksi perusaerobiciksi. Suunnittelin jatkavani samalla tunnilla käymistä seuraavillakin viikoilla.

Torstaina pääsin vihdoin taas salille ja motivaatio oli hirmuisen kova jo tässä vaiheessa viikkoa. Minun tekisi mieli treenata ennemmin paljon useammin kuin kolme-neljä kertaa viikossa, mutta tiedän ettei se kehityksen kannalta ole järin viisasta. Kova motivaatio onkin äärimmäisen tärkeää: yleensä sen avulla uskaltaa latoa enemmän rautaa tankoon kuin aiemmilla kerroilla, ihan vaan testatakseen itseään ja näyttääkseen että pystyy siihen. Niin torstainakin - painoja sai jälleen nostaa monessa liikkeessä. HIIT jäi välistä, koska jalkatreenipäivänä kova aamulenkki väkisin verottaa salitreenin intensiteettiä.

Lauantaina menin aamusta salille Pakkotoiston Punttimimmien miittiin osallistuneiden kanssa. Jälleen sain nostaa painoja ja onnistumisen tunne oli tosi hieno! Tein mm. penkkipunnerrusta käsipainoilla 7 toistoa 20kg molemmissa käsissä. Tuon enempää en ole käsipainopunnerruksessa tainnut koskaan nostaakaan. Loppupäivä meni huvitellessa Punttimimmien kanssa: kävimme Särkänniemessä, syömässä kivassa ravintolassa ja suuntasimme lopulta Tampereen yöhön. Tanssiminen voi muuten olla todella hauskaa myös vesilasi kaverina!

Sunnuntaina olisi jälleen ollut HIIT:in vuoro, mutta totesin jalkojen olevan niin kipeät sekä torstain treenistä että lauantain yötä myöten tanssimisesta, että lenkki jäi välistä. Ehkä joudun siirtymään takaisin tavallisiin kävelylenkkeihin, kun HIIT tuntuu niin kovin rankalta jaloille. Täytyy tunnustela olotilaa ja päättää sen mukaan. Iltapäivällä kävin kuitenkin rajulla BodyCombat-tunnilla. Olkapäät sai kyytiä ja hiki lensi. Todella tehokas tunti! Ja mikä parasta, pääsin moottoripyörän kyydissä jälleen kotiin... Vauhdin hurma on ehkä parasta mitä tiedän.


Kaisa Piippo

Sivun alkuun
Www-toteutus: Kymen Web-Suunnittelu