<- Palaa "kisoihin valmistautujia" -pääsivulle 

Kaisa Piipon kisoihin valmistautuminen
| Taustaa | Viikot 21-22 | Viikot 23-24 | Viikot 25-26 | Viikot 27-28 | Viikot 29-30 | Viikot 33-34 | Viikot 35-36 | Viikot 37-38 |
| Viikot 39-40 | Viikot 41-42 | Viikot 43-44 | Viikot 45-46 | Viikot 47-48 | Viikot 49-50 | Viikot 51-52 | Viikot 1-2 | Viikot 3-4 |
| Viikot 5-6 | Viikot 7-8 | Viikot 9-10 | Viikot 11-12 | Viikot 13-14 | Viikko 15 | Viikko 16 |

Viikko 21

Dieetti loppui siis lauantaina 21.5. joten viikko 21 oli suunniteltu lepoviikoksi. Ajattelin lepäillessäni suunnitella loppuvuoden kulkua, treenejä ja uutta off-kauden ruokavaliota - minulle on aina helpompaa, jos suunnitelmat on valmiina paperilla. Treenityyli muuttuu nyt ainakin toistaiseksi jonkin verran. Viimeisen vuoden ajan olen treenannut neljään jaetulla ohjelmalla ja lisäksi käynyt satunnaisesti lenkillä, aerobicissa ja tehnyt aerobista kuntosalin crosstrainerilla ja kuntopyörällä. Dieetillä tietysti kaikki treenit ja aerobiset oli tarkoin suunniteltu. Sen vuoksi on helpompi nyt off-kaudellakin jatkaa suunnitelmallista liikkumista niin salilla kuin lenkkipoluillakin.

Lepoviikko teki tosi hyvää: keho on ollut 20 viikon rääkistä todella väsynyt. Tiistaina alkoi jo tuntua, että salille pitäisi päästä, keskiviikkona oisin jo mennytkin, mutta treenikaveri oli toista mieltä! Hänen neuvojaan kuunneltuani päätin sitten, että ehdin salille myöhemminkin ja tämän viikon todella pitäisi olla palauttava. Niinpä kävin vain hieronnassa, käyskentelin muutamaan otteeseen myös kaupungilla ja ehdin nauttia ruuastakin varsinkin loppuviikosta, kun pääsin pohjoiseen reissuun. Kävin tervehtimässä ystäviäni Oulussa ja sen jälkeen suuntasin vanhempieni luo Kajaaniin. Pitkällä junamatkalla oli hyvin aikaa suunnitella uutta treeniohjelmaa ja kuntosalin ja aerobisten jaksottamista.

Pienten pohdintojen jälkeen päädyin kaksijakoiseen saliohjelmaan, jota teen kolme kertaa viikossa. Lisäksi vatsoille ja venyttelylle on oma päivä, joten salilla tulee vietettyä reilut neljä tuntia viikossa. Treenit on jaettu siten, että A-treenissä teen jalat ja kädet, B-treenissä rinnan, selän ja olkapäät. Molemmille treeneille on 1- ja 2-päivät, joten kierrossa on siis jatkuvasti neljä erilaista treeniä. Aerobista liikuntaa tulee nyt dieetin jälkeen vielä melko paljon, mutta jätän sitä pois asteittain. On tärkeää palauttaa kehoa pienin muutoksin takaisin normaaliin, sillä mm. nopea paluu normaaliin ruokavalioon kerää helposti rasvaa ja aerobisen poisjättäminen voi jumittaa paikat. Tarkoitukseni on tässä kesän mittaan vähitellen totuttaa kehoa normaaleihin rutiineihin.

Ruokavalio tulisi pitää ainakin toistaiseksi vielä hyvin puhtaana. Dieetin aikana ruokavalio on melko askeettinen: ruisleipää, tummaa pastaa ja riisiä, kaurahiutaleita, kasviksia, kanaa, kalaa, paistijauhelihaa, öljyä... Elimistö on niin tottunut puhtaaseen ruokaan, että se tuntuu olevan hieman ihmeissään mikäli äkkiä koko päivän ruokavalio onkin jotain ihan uutta. Sen vuoksi syön vielä hyvin pitkälti dieettiruokia, mutta määrä on hiukan suurempi. Äidin ruokapöydässä sunnuntaina en kylläkään nirsoillut... Ja kylläpä jäätelö ja vadelmat maistuivatkin hyvältä jälkiruuaksi!


Viikko 22


Alkoihan se viikko lopulta, pääsin jälleen liikkumaan ikuisuudelta tuntuneen odotuksen jälkeen. Kajaanin reissu ei sekoittanut kuvioita, sillä olin tietysti edellisellä viikolla jo pakannut mukaan kaikki liikuntavaatteet. Maanantaina kävin heti aamusta ulkoiluttamassa sauvoja lenkkipolulla melkein tunnin. Oli ihana ilma ulkoilla, aurinko paistoi ja oli lämmin. Joka paikassa näyttää jo ihan kesältä. Iltapäivällä suuntasin entiselle "kotisalilleni", missä treenasin lukioaikana ja kävin aerobiceissa. Siellä on aina mukava käydä kun tulee niin nostalginen olo. Hauska on myös verrata nykyisiä treenipainoja niihin aikoihin, kun treenailu oli aika päämäärätöntä eikä painokiekkoja tullut kovin montaa niihin laitteisiin ladottua. Viikko alkoi siis rinta-, selkä- ja olkapäätreenillä. Painot nousi ihan entiseen malliin eli dieetti ei ainakaan voimatasoja tiputtanut. Tosi mukavaa treenata, kun on taas energinen olo!

Tiistaina kävin aamulla taas lyhyellä lenkillä. Kävelin Kajaaninjoen rantaan ja juoksin siellä puolen minuutin spurtteja HIIT-tyyliin (high intensity interval training). Haluaisin kesän aikana kehittää myös kestävyyskuntoani jonkin verran ja uskoisin HIIT:in olevan siihen hyvä keino - lenkit ei veny silloin niin pitkiksi. Tykkään noista aamulenkeistä kun silloin koko päivä saa mukavan energialatauksen heti aamusta. Iltapäivällä hyppäsin junaan ja matkasin kotia kohti. Vähän haikea olo, kun tiedän etten tule vanhempiani todennäköisesti näkemään enää kuin kerran ennen USA:han lähtöä.

Keskiviikko oli lepopäivä ja kävin hierotuttamassa jalat. Hieronta oli kivulias, kuten jalkahieronta aina on, mutta jälkeenpäin olo oli mukavan vetreä. Hieroja tosin kertoi kauhukseni, että jalkani ovat kuin yö ja päivä! Vasemman jalan lonkankoukistan pieni vamma on ilmeisesti kuitenkin sen verran vaikuttanut treeniin, että toinen jalka on jonkin verran jäljessä kehityksessä. Täytyy alkaa huomioimaan sitä enemmän noissa jalkatreeneissä. Hierojan suosituksesta varasin heti ajan osteopaatille siinä toivossa, että saisin jalkani vihdoin kuntoon.

Torstaina juhlin synttäreitäni lähtemällä salille heti aamusta! Kävin tekemässä jalka- ja käsitreenin ja sehän sujui ihan yhtä hyvin kuin maanantainakin. Into on nyt tosi kova ja treenihaluja on enemmän kuin pitkään aikaan. Poissa on se dieetin loppuvaiheen väsymys ja innoton olo. Ruoka tosin maistuisi liiankin hyvin! Synttärikakun kanssa meillä ei juhlittu, mutta söin juhlan kunniaksi light-jäätelön ja pähkinöitä. Iltapäivällä kävin osteopaatilla, joka venytteli jalkojani, löysi selästäni ihmeellisiä jumituksia ja sai ne vielä auottuakin. Hoito oli hyödyllinen ja sain osteopaatilta hyvät ohjeet joiden avulla yritän pitää nyt itseni kunnossa. Lonkankoukistajalle määrättiin jääpussihoitoa joka päivä - ja minähän hoidan, jos vihdoin sillä saisin jalan kuntoon. Illalla telkkaria katsellessa annoin vielä kuntopyörälle kyytiä. Sen jälkeen iltapalaksi maistuikin herkullinen valkuaismunakas raejuuston ja kasvisten kera.

Perjantaina kävin aamulla puolen tunnin lenkillä, juoksin taas HIIT-intervallia ja kävelin loppuajan. Mielenkiintoista huomata miten nopeasti intervallitreenin avulla hapenottokyky paranee. Illalla pyöräilin salille treenamaan jälleen rinnan, selän ja olkapäät. Treeni kulki loistavasti enkä olisi malttanut jättää painoja rauhaan vielä sittenkään, kun olin jo tehnyt kaikki liikkeet. Perjantain kunniaksi innostuin kokkaamaankin kunnolla: täytetyt kesäkurpitsat ja herkkusienet sekä vadelmarahka kelpasivat jopa ex-kasviskammoiselle miehellekin.

Lepopäivä-lauantain ohjelmaan kuului reissu Helsinkiin. Kävin ystäväni kanssa kuuntelemassa Pakkotoiston järjestämän ravintoseminaarin, jonka piti kehonrakentaja Marja Lehtonen. Päivä oli todella antoisa! On todella hienoa saada tietoa suoraan pro-tason urheilijalta. Marja vaikuttaa sympaattiselta tyypiltä ja mielestäni on todella motivoivaa nähdä hänen treenaavan - Marja nimittäin käy samalla salilla, missä itsekin treenaan.

Sunnuntaina edessä oli jälleen lyhyt aamulenkki ja HIIT. HIIT:issä nostetaan "vetojen" (eli spurttien) määrää joka kolmas kerta: alussa juoksin neljä 30 sekunnin vetoa, tänään jo viisi. Vetoja lisätään aina viiteentoista saakka jonka jälkeen pidetään taukoa. Tähän menee siis kahdeksan viikkoa. Saa nähdä miten hyvin kunto paranee! Myöhemmin päivällä kävin salilla tekemässä tehokkaan vatsatreenin ja poljin myös kuntopyörää. Treeniin kuului kolme triplasarjaa vatsoja eli kolme liikettä heti toisensa perään ja sen jälkeen tauko. Kylläpä vatsat olikin tulessa... jospa saisin palat näkyviin ehkä ensi kevääseen mennessä?


Kaisa Piippo

Sivun alkuun
Www-toteutus: Kymen Web-Suunnittelu