<- Palaa "kisoihin valmistautujia" -pääsivulle 

Kaisa Piippo
| Taustaa | Viikot 21-22 | Viikot 23-24 | Viikot 25-26 | Viikot 27-28 | Viikot 29-30 | Viikot 33-34 | Viikot 35-36 | Viikot 37-38 |
| Viikot 39-40 | Viikot 41-42 | Viikot 43-44 | Viikot 45-46 | Viikot 47-48 | Viikot 49-50 | Viikot 51-52 | Viikot 1-2 | Viikot 3-4 |
| Viikot 5-6 | Viikot 7-8 | Viikot 9-10 | Viikot 11-12 | Viikot 13-14 | Viikko 15 | Viikko 16 |

Kaisa Piippo Sähköposti (palaute, kysymykset, juttuideat yms.): faidra6@hotmail.com

Taustaa:

Nimeni on Kaisa Piippo ja olen kolmisen vuotta sitten tamperelaistunut, Kajaanista lähtöisin oleva nuori nainen. Ikää minulle on kertynyt 23 vuotta. Muutin Tampereelle saatuani ylioppilaslakin päähäni vuonna 2002 ja samana syksynä aloitin opinnot Tampereen Teknillisessä Yliopistossa. Valmistun tietojohtamisen diplomi-insinööriksi ensi keväänä. Tampere on osoittautunut loistavaksi asuinpaikaksi niin harrastusten, opiskelun kuin ihmissuhteidenkin osalta - löysin samasta opinahjosta kumppanin ja loistavan treenikaverin, jonka kanssa nyt jaan myös oman kodin. Meidän lisäksi kodissamme asustaa kaksi karvaista kissakaveria.

Nuorempana harrastin ratsastusta lähes kymmenen vuotta vaihtelevalla menestyksellä. Kilpailin aluetasolla ja nautin suunnattomasti hevosten kanssa hääräilystä. Yläaste- ja lukioaikana aerobic-tunnit ja kuntosali alkoivat kuitenkin saada jalansijaa hevosharrastuksen lomasta. Hevostelun käydessä turhan kalliiksi opiskelijan rahapussille päätin luopua harrastuksesta ja jatkaa täysipainoisemmin aerobiccia ja kuntosalitreeniä. Ihan viime vuosiin saakka aerobic oli minulle se ykkösasia ja haaveilin jopa kilpa-aerobicin aloittamisesta. Aerobicin vastapainoksi voimaharjoittelu oli mukavaa vaihtelua. Loukatessani jalkani syksyllä 2003 huomasin eksyväni kuitenkin salille yhä useammin. Samalla aloin etsiskelemään lisää tietoa nousujohteisesta kuntosalitreenistä. Olin kyllä aiemminkin treenannut salilla kunnollisen ohjelman mukaan ja pyrkinyt kehittämään sekä voimaa että lihasmassaa, mutta vasta tässä vaiheessa todellinen kipinä lajiin syttyi.

Keväällä 2004 elämänmullistusten ohella päätin hankkia valmentajan ja laittaa sekä ruokavalioni että treeniohjelmani kuntoon. Etävalmentajan kanssa vierähtikin yli puoli vuotta ja kehitys oli todella huomattavaa. Huomasin kehoni ottavan hyvin vastaan raskasta painoharjoittelua. Keväällä olin myös löytänyt koulultani samanhenkisen tytön, jonka kanssa treenaan välillä edelleen. Treenikaverilla oli minun kohdallani todella suuri merkitys kehittymisen kannalta! Kevään ja kesän aikana kipinä body fitness-kisoihin tähtäävästä harjoittelusta syttyi pikkuhiljaa. Otin tavoitteeksi ensin kevään 2005 kisat, mutta totesin pian sen tulevan liian pian. Tähtäin siirrettiin siis kevääseen 2006. Koko vuoden treenasin kovaa oppien koko ajan lisää kehostani ja tästä harrastuksesta. Mieheni on ollut koko ajan todella kannustava ja hänen elämäntapojensa ollessa hyvin samankaltaiset, on kisoihin valmistautuminen helppoa. Vai kuinka moni tyttö saa nimipäivälahjaksi proteiinipurkin pyytämättään, ja on vielä siitä enemmän kuin onnellinen ;) Pelkkä henkinen tuki ei kuitenkaan riitä, vaan tarvitaan myös muuta: lajin vaatimat henkiset ominaisuudet tulivat viime vuoden aikana selviksi. Ilman päämäärätietoisuutta, tinkimätöntä asennetta ja pitkäjänteisyyttä kisoihin meneminen ei tulisi onnistumaan. Uskon luonteeni sopivan fitness-harrastukseen hyvin. Olen lisäksi ulospäinsuuntautunut, järjestelmällinen ja kunnianhimoinen. Olen toisaalta hyvin spontaani, toisaalta rauhallinen ja samalla herkkä ja kova (ei liene yllätys, että olen horoskoopiltani kaksonen). Oman kehonsa tunteminen vaatii herkkyyttä ja taitoa kuunnella sen tarpeita, samalla motivaation pitäminen yllä ja itsensä puskeminen jatkuvasti parempiin suorituksiin kovaa päätä.

Tammikuussa 2005 aloitin dieetin karistaakseni syksyn aikana kertyneet rasvakilot ja kuoriakseni vihdoin viime vuoden aikana tahkotut tulokset näkyviin. Uuden valmentajan kanssa yhteistyö sujui loistavasti ja niinpä dieetillä vierähtikin 20 viikkoa. Dieetti noudatteli hyvin samaa kaavaa kuin oikea kisadieetti ja vedinkin sen läpi pitäen mielessäni koko ajan seuraavan kevään kisat. Aamulenkkejä en jättänyt huonon sään takia välistä vaan ajattelin koko ajan "kilpasiskojani", jotka mahdollisesti tekisivät vielä minua enemmän töitä - ei todellakaan olisi varaa luovuttaa! Oli hyvä nähdä, että minusta on siihen: pitkä projekti vaatii oikeanlaista asennoitumista ja kärsivällisyyttä sekä oman jaksamisen ja voimavarojen hallintaa. Lopputuloksena oli -9,5kg pois painosta ja mielettömän hyvä olo, mukavan timmi kesäkroppa ja uusittu vaatekaappi (sekä liian suuri visa-lasku)!

Fitness Classic -kisat järjestetään huhtikuussa 2006. Aion osallistua body fitness -luokan tulokaskisaan. Vaikka kilpailuihin on vuosi aikaa, jokaisen viikon tulee siitä huolimatta tähdätä kisoihin sillä off-season -kaudella tehdään se työ, jonka tulokset lavalla esitetään. Sen vuoksi ruokavalion, treenin ja levon tulee olla yhtä tärkeässä asemassa myös tässä vaiheessa kuin ne ovat dieetillä. Lisähaastetta kisa-aikoimuksiini tuo loppuvuoden opiskelu: lähden heinäkuun alussa mieheni kanssa loppuvuodeksi Arizonaan, USA:han tekemään diplomityötäni. Seuraavien kuukausien aikana tulen kirjoittelemaan JK Kuntofitnessiin aloittelevan harrastajan fitness-elämäntavasta, elämästä ja tapahtumista toisella puolella maapalloa näin lajin harrastajan silmin. Toivottavasti voin kirjoituksillani rohkaista myös muita lajista kiinnostuneita ottamaan härkää sarvista ja tekemään unelmista totta!

Kaisa Piipon kuvagalleria ->


Kaisa Piippo

Sivun alkuun
Www-toteutus: Kymen Web-Suunnittelu